آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

بررسی و تحلیل داده‌های طرح آمارگیری استفاده خانوارها و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از رگرسیون چند سطحی

بررسی و تحلیل داده‌های طرح آمارگیری استفاده خانوارها و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از رگرسیون چند سطحی

  • نویسنده / نویسندگان: حامد لروند
  • وضعیت اجرا: پایان‌یافته
  • تاریخ پایان: بهمن ۱۳۹۸
  • همکاران: اشکان شباک، محمد شیری، جواد حسین‌زاده، کاوه کیانی
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی پردازش داده‌ها و اطلاع‌رسانی
  • واژه های کلیدی: رگرسیون چند سطحی
  • زمان اجرا : اردیبهشت ۱۳۹۸

در سالیان اخیر، کشورها در برنامه‌های توسعه خود به فناوری‌های نوین مانند فناوری نانو، زیست فناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات، و موضوعاتی مانند توسعه پایدار، محیط زیست و سرمایه انسانی نیز توجه ویژه‌ای داشته‌اند. هم اکنون، نقش تحولی فناوری در اقتصاد جهان امری پذیرفته شده است. در این میان فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری کلیدی و توانمندساز در راستای دستیابی به اهداف کلان توسعه ملی و همچنین اهداف بین المللی مانند اهداف توسعه هزاره و اهداف توسعه پایدار نقش محوری ایفا می‌کند. بر همین اساس، در بسیاری از راهبردها و سیاست‌های ملی، فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان عاملی توانمندساز در توسعه پایدار و حوزه‎‌هایی مانند اشتغال، آموزش، سلامت، حکمرانی و کسب وکار در نظر گرفته می‌شود. با اتکا به فناوری و نوآوری می‌توان اشتغال و درآمدهای ملی را افزایش داد.

از همین روی، مرکز آمار ایران در سال‍های 1387 و 1389 اقدام به اجرای آمارگیری از کاربران اینترنت کرد و سپس این آمارگیری با مشارکت سازمان فناوری اطلاعات از سال 1392 و سپس در سال‌های 1394 و 139۶ به صورت تخصصی‌تر و جامع‌تر در قالب آمارگیری «استفاده خانوارها و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات» دنبال شده است. در این آمارگیری، داده‌های لازم در چارچوب آمارگیری نمونه‌ای گردآوری شده‌اند اما به جز چند نمودار یا جدول تحلیل خاصی بر روی داده‌ها و ارتباط میان آن‌ها صورت نگرفته است.  بر این اساس، با هدف بررسی و تحلیل دقیق نتایج حاصل از این آمارگیری، طرح پژوهشی «بررسی و تحلیل داده‌های طرح آمارگیری استفاده خانوارها و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از رگرسیون چند سطحی» در دستور کار پژوهشکده‌ی آمار قرار گرفت.

در این طرح پژوهشی ضمن معرفی مدل رگرسیون چندسطحی، رفتار الگوهای اقتصادی اجتماعی افراد بر اساس متغیرهای مختلف در استان‎‌های مختلف با استفاده از رگرسیون چندسطحی  سنجیده شده است.

اجرای این طرح پژوهشی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹8 آغاز شد و در بهمن ماه سال ۱۳۹8 به پایان رسید. مجری این طرح، آقای دکتر حامد لروند و همکاران این طرح، دکتر اشکان شباک، دکتر جواد حسین زاده، دکتر محمد شیری و دکتر کاوه کیانی هستند.

 

فایل های پیوستی
طراحی سایت