آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

مطالعه‌ پایه‌ی چارچوب همکاری‌های توسعه‌ای سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰-۱۳۹۶)

  • نویسنده / نویسندگان: محمدحسین نجاتیان
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: خرداد ۱۳۹۶
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی طرح‌های فنی و روش‌های آماری
  • زمان اجرا : اردیبهشت ۱۳۹۵

از اواسط سال ۱۳۹۴، دولت ایران و سازمان ملل متحد در ایران شروع به تدوین چارچوب جدید همکاری‌های توسعه‌ای سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران برای سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۶ کردند. چارچوب همکاری‌ها محصول همکاری و مشارکت تنگاتنگ شرکای اصلی دولتی و تیم کشوری سازمان ملل متحد با هماهنگی وزارت امور خارجه (MFA) و هماهنگ‌کننده‌ی مقیم سازمان ملل متحد بوده است. سند چارچوب جدید همکاری‌های توسعه‌ای سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران برای سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۶ شامل چهار محور عمده: محیط زیست، بهداشت، اقتصاد مقاومتی و کنترل مواد مخدر به همراه ماتریس نتایج است که این ماتریس شامل ۱۵ دست‌آورد و ۸۲ شاخص برای ارزیابی پیشرفت فرایندها است.

بر اساس دست‌آورد ۶ (نظارت و ارزیابی) همکاری‌های توسعه‌ای سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران برای سال‌های ۱۳۹۶-۱۴۰۰، سازمان ملل متحد و دولت ایران متعهد به نظارت دقیق بر فرایند دستیابی به بروندادهای سند UNDAF بوده است. بنا بر این، دولت ایران با همکاری آژانس‌های دست‌اندر کار توسعه گروه کشوری سازمان ملل متحد و با حمایت گروه پایش و ارزشیابی، ملزم به تهیه‌ی داده‌های مربوط به وضع موجود (در سال پایه) و نیز اهداف پیشنهادی (برای سال هدف) برای هر یک از شاخص‌ها و ارسال برای کمیته‌ی عالی راهبری جهت بررسی و تأیید نهایی بوده است. این وظیفه به مرکز آمار ایران واگذار شده است و سازماندهی انجام این مطالعه توسط پژوهشکده‌‌ی آمار صورت گرفته است.

در این طرح مطالعاتی، مقدار هر یک از ۸۲ شاخص برای سال پایه تعیین و مقدار آن برای سال هدف پیشنهاد شده است. فرایند انجام این فعالیت و نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات در چهار مرحله زیر صورت گرفته است:

فاز اول، ارائه‌ی روش جمع‌آوری داده‌ها

فاز دوم، ارائه‌ی ماتریس نتایج

فاز سوم، ارائه‌ی چالش‌ها و درس‌های آموخته

فاز چهارم، ارائه‌ی پیشنهادات فنی.

فایل های پیوستی
طراحی سایت