اخبار و رویدادها

وبینار "آمار رسمی و علوم‌شناختی" در پژوهشکده آمار به‌صورت مجازی برگزار شد
یکشنبه 28 خرداد 1402
165

 وبینار "آمار رسمی و علوم‌شناختی" در پژوهشکده آمار به‌صورت مجازی برگزار شد

وبینار "آمار رسمی و علوم‌شناختی" به‌مدت ۲ ساعت در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ توسط آقای دکتر مهدی نقی‌خانی، کارشناس گروه آمارهای اقتصادی؛ به‌صورت مجازی برگزار شد.

در این وبینار به بررسی کاربرد علوم‌شناختی در فرایند تولید و انتشار آمار رسمی پرداخته شد. علوم‌شناختی به عنوان یک علم  بین رشته‌ای به مطالعه چگونگی درک محیط اطراف و پیرامونی بر اساس فرایندهای ذهنی انسان‌ها می‌پردازد. با توجه  با اینکه آمارهای رسمی از تعامل بین نظام آماری و انسان‌ها، تولید و مصرف می‌شود، بنابراین بررسی چگونگی درک افراد از فرایند تولید آمار رسمی و همچنین استفاده و دسترس‌پذیری آن مورد تاکید نظام‌های آماری توسعه یافته و مدرن‌سازی نظام آماری کشورها است. کاربرد علوم شناختی در طراحی پرسشنامه، طراحی ابزار آمارگیری، ایجاد مکانیزم‌های افزایش نرخ مشارکت پاسخگویان، حرفه‌ای‌سازی آمارگیران، طراحی بهینه سامانه‌های انتشار آمار اطلاعات برای اساس قابلیت استفاده پذیری و دسترس‌پذیری و.. است.

در مجموع علوم‌شناختی در فرایند تولید آمار رسمی  کمک می‌کند تا با استفاده از مطالعات آزمایشگاهی و میدانی،  خطاهای غیر نمونه‌گیری در فرایند تولید کاهش یافته و همچنین زمینه‌های استفاده (مصرف) بهینه از آمارهای تولید شده، و ارتقا ارزش آمارهای تولید در قالب سرمایه اجتماعی مهیا گردد.

تصاویر
  • وبینار "آمار رسمی و علوم‌شناختی" در پژوهشکده آمار به‌صورت مجازی برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت