گذران وقت در فضای مجازی و اینترنت یکی از موضوعهای مهمی است که امروزه در زندگی بشر جا باز کرده است و بسیاری از افراد وقت زیادی از زندگی روزمره خود را صرف فعالیت در فضای مجازی و اینترنت میکنند. بطوریکه بسیاری از افراد برای رفع بسیاری از نیازهای خود به اینترنت و فضای مجازی رو میآورند. حال ممکن است این فعالیتها منجر به اتلاف وقت و یا صرفهجویی در وقت فرد شود. فعالیتهایی مانند خرید، آموزش، سرگرمی، دستیابی به اطلاعات عمومی، تماشا کردن برنامهها یا گوش کردن به موسیقی، جستجو در شبکههای اجتماعی، دانلود و آپلود کردن اطلاعات، چک کردن ایمیل و ... میتواند فرد را ترغیب به استفاده از رایانه و اینترنت کند. ویژگیهای جمعیتشناختی افراد مانند سن، جنسیت، تحصیلات، وضعیت تأهل، شغل، شهری یا روستایی بودن، تعداد اعضای خانوار و ... میتوانند بر نوع استفاده افراد از اینترنت و فضای مجازی تأثیرگذار باشد. در واقع هدف این مطالعه شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر اینترنت و فضای مجازی و یافتن الگوهای استفاده از آن است؛ به این صورت که افراد با چه خصوصیات و ویژگیهایی چه نوع و چه مدت زمانی چه فعالیتهایی را دنبال میکنند. برای این منظور و دستیابی به این اهداف روشهای یادگیری ماشین مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی میتوان گفت در طول تحقیق به سؤالات زیر پاسخ داده شده است:
در مطالعه حاضر سعی ما بر این است که با کشف الگوهای پنهان استفاده از اینترنت و فضای مجازی به سوالات مطرح شده پاسخ داده شود. برای این منظور روش خوشهبندی را مورد استفاده قرار دادیم و از آنجایی که دادههای ما شامل هر دو نوع ویژگیهای عددی و رستهای هستند، روش خوشهبندی k-نمونه اولیه را روی دادههای گذران وقت در فضای مجازی و اینترنت اجرا کردیم. نهایتاً سه الگوی استفاده از اینترنت و فضای مجازی حاصل شد. با توجه به اهمیت موضوع اینترنت و فضای مجازی در عصر جدید، از نتایج حاصل از این مطالعه میتوان جهت اتخاذ تصمیمات و برنامهریزی در زمینه فعالیتهای اینترنتی مناسب برای گروههای مختلف افراد استفاده نمود، همچنین میتوان از آن به عنوان پیشزمینهای برای کارهای آینده در حوزه استفاده بهینه از اینترنت و فضای مجازی استفاده کرد.