اخبار و رویدادها

طرح پژوهشی «الگویابی فعالیت‌های کاربران اینترنت با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین» منتشر شد
دوشنبه 11 اردیبهشت 1402
128

 طرح پژوهشی «الگویابی فعالیت‌های کاربران اینترنت با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین» منتشر شد

گذران وقت در فضای مجازی و اینترنت یکی از موضوع‌های مهمی است که امروزه در زندگی بشر جا باز کرده است و بسیاری از افراد وقت زیادی از زندگی روزمره خود را صرف فعالیت در فضای مجازی و اینترنت می‌کنند. بطوریکه بسیاری از افراد برای رفع بسیاری از نیازهای خود به اینترنت و فضای مجازی رو می‌آورند. حال ممکن است این فعالیت‌ها منجر به اتلاف وقت و یا صرفه‌جویی در وقت فرد شود. فعالیت‌هایی مانند خرید، آموزش، سرگرمی، دستیابی به اطلاعات عمومی، تماشا کردن برنامه‌ها یا گوش کردن به موسیقی، جستجو در شبکه‌های اجتماعی، دانلود و آپلود کردن اطلاعات، چک کردن ایمیل و ...  می‌تواند فرد را ترغیب به استفاده از رایانه و اینترنت کند. ویژگی‌های جمعیت‌شناختی افراد مانند سن، جنسیت، تحصیلات، وضعیت تأهل، شغل، شهری یا روستایی بودن، تعداد اعضای خانوار و ... می‌توانند بر نوع استفاده افراد از اینترنت و فضای مجازی تأثیرگذار باشد. در واقع هدف این مطالعه شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر اینترنت و فضای مجازی و یافتن الگوهای استفاده از آن است؛ به این صورت که افراد با چه خصوصیات و ویژگی‌هایی چه نوع و چه مدت زمانی چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنند. برای این منظور و دستیابی به این اهداف روش‌های یادگیری ماشین مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی می‌توان گفت در طول تحقیق به سؤالات زیر پاسخ داده شده است:

  • کدام عوامل جمعیت‌شناختی بر نوع استفاده از اینترنت و فضای مجازی تأثیرگذار هستند؟
  • الگوی استفاده از اینترنت و فضای مجازی به چه صورت است؟
  •  به طور کلی افراد با چه ویژگی مانند سن، تحصیلات، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال و ... از چه الگوی مصرفی اینترنت تبعیت می‌کنند؟
  • کدام روش یادگیری ماشین برای تحلیل داده‌های اینترنت و فضای مجازی مطرح شده‌اند؟
  • کدام روش برای استخراج الگوی استفاده از فضای مجازی و اینترنت مفید است؟

در مطالعه حاضر سعی ما بر این است که با کشف الگوهای پنهان استفاده از اینترنت و فضای مجازی به سوالات مطرح شده پاسخ داده شود. برای این منظور روش‌ خوشه‌بندی را مورد استفاده قرار دادیم و از آنجایی که داده‌های ما شامل هر دو نوع ویژگی‌های عددی و رسته‌ای هستند، روش خوشه‌بندی ‌ k-نمونه اولیه را روی داده‌های گذران وقت در فضای مجازی و اینترنت اجرا کردیم. نهایتاً سه الگوی استفاده از اینترنت و فضای مجازی حاصل شد. با توجه به اهمیت موضوع اینترنت و فضای مجازی در عصر جدید، از نتایج حاصل از این مطالعه می‌توان جهت اتخاذ تصمیمات و برنامه‌ریزی در زمینه فعالیت‌های اینترنتی مناسب برای گروه‌های مختلف افراد استفاده نمود، همچنین می‌توان از آن به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای کارهای آینده در حوزه استفاده بهینه از اینترنت و فضای مجازی استفاده کرد.

تصاویر
  • طرح پژوهشی «الگویابی فعالیت‌های کاربران اینترنت با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین» منتشر شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت