اخبار و رویدادها

به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری توسط پژوهشکده‌ی آمار دومین میزگرد تخصصی با موضوع «خلا‌ءهای پژوهشی و‌ آموزشی آمار در نظام علمی کشور برای ارتقاء و بهبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های» برگزار شد
پنجشنبه 01 دی 1401
113

 به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری توسط پژوهشکده‌ی آمار دومین میزگرد تخصصی با موضوع «خلا‌ءهای پژوهشی و‌ آموزشی آمار در نظام علمی کشور برای ارتقاء و بهبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های» برگزار شد

به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری، این میزگرد تخصصی از ساعت 13:30 تا 16 روز شنبه 26 آذرماه 1401 به صورت مجازی با حضور دکتر عبدالرحمن راسخ (رییس انجمن آمار ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)، دکتر علی رجالی (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان)، دکتر سید نعمت‌ا... میرفلاح نصیری (معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران)، دکتر فاطمه ترابی (عضو هیات علمی و معاون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، دکتر موسی گلعلیزاده (عضو هیات علمی گروه آمار دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر تقی ترابی (اقتصاددان)  و اشکان شباک (عضو هیات علمی و رییس پژوهشکده آمار) برگزار شد.

در این نشست مجازی میهمانان هر یک به صورت کوتاه در حوزه تخصص خود با توجه به‌عنوان و موضوع میزگرد به بیان سخنانی پرداختند و سپس با توجه به مطالب ارایه شده در اولین نشست تخصصی «خلاء‌های پژوهشی و‌ آموزشی آمار در نظام علمی کشور برای ارتقاء و بهبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های»؛ آقای دکتر ترابی ضمن توضیح برخی از تعاریف علم اقتصاد به بررسی چالش های تولید و به کارگیری آمارهای اقتصادی در جهت کاهش خلاءهای پژوهشی و آموزشی آمار پرداختند و چالش اصلی را نقص در معرفت شناسی اقتصاد بیان کردند.

در ادامه آقای میرفلاح نصیری با اشاره به آمار و ارقام مرکز آمار ایران و اسناد بالادستی در برنامه پنجم توسعه به جایگاه تحقیق و توسعه در ایران پرداختند.

آقای دکتر راسخ یکی دیگر از سخنرانان نیز با اشاره به دغدغه‌های دانشگاهی در امر آموزش پژوهش و همچنین در نحوه روند جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی، بر همکاری میان انجمن‌ها و طرح این قبیل مشکلات در کمیته آمار رسمی توصیه کردند.

در ادامه صحبت‌های ایشان، آقای دکتر رجالی نیز به جایگاه درست آمار و کمک به تحقق آن، ارزشگذاری دانشگاه‌ها به پژوهش واقعی را به جای مقاله‌نویسی از عوامل مهم پیشرفت در پژوهش برشمردند و برحمایت از کارشناسان و پژوهشگران آمار تاکید کردند.

خانم دکتر ترابی با تاکید بر اینکه علم جمعیت‌شناسی مبنای سیاست‌گذاری مبنی بر شواهد است. شاخه‌های بنیادی و کاربردی جمعیت‌شناسی را به تفصیل توضیح دادند.

آقای دکتر شباک ضمن بیان همکاری بین پژوهشکده، انجمن و دانشگاه‌‌ها به همدلی بیشتر برای رفع مشکلات موجود و بهبود شرایط تصریح کردند.

همچنین ایشان به برخی از اقدامات انجام شده از سوی پژوهشکده‌ی آمار اشاره کردند در همین راستا پژوهشکده‌ شورای راهبری آموزش و پژوهش را تشکیل داده و با اخذ مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه، مدت گام بلندی در راستای تحقق نیازهای آموزشی دستگاه‌ها و دانشگاه‌‌ها برداشته است.

وی طبقه‌بندی نیازهای پژوهشی و آموزشی، پیگیری و تمرکز بیشتر در بحث کارآموزی و فرصت مطالعاتی به منظور افزایش دانش پژوهشکده آمار را از عوامل موثر بر حل مسایل و مشکلات خواندند و ارتباط خوب با انجمن‌ها و دانشگاه‌ها، افزایش ظرفیت‌های موجود و انعکاس مشکلات به وزارت علوم را از جمله راهکارهای مناسب برای رفع چالش‌ها بیان کردند.

و در ادامه آقای میرفلاح نصیری نیز با بیان توضیحاتی در خصوص مصوبه دستگاه‌های اجرایی و ملزم شدن آن‌ها به ارایه داده‌های آمار رسمی با حفظ محرمانگی که ۱۵ آذرماه سال ۱۴۰۱ توسط شورای عالی آمار ابلاغ شده، از حاضرین خواستند پیشنهادهای خود را به کمیته‌ی آمار بخشی ارایه کنند.

و در پایان آقای دکتر گلعلیزاده، به خلاء فرهنگی بین شرکت کنندگان و اساتید (سخنرانان) و نیز مرتبط نبودن رشته تحصیلی با شغل یا (انتحاب شغل) را مطرح کردند.

وی همچنین از دستگاه‌‌های آموزشی یاد کرد که آموزش زیاد است ولی پژوهش کم است واین در جامعه ما مشهود است و ایشان یادآور کردند که اهداف و چشم‌انداز را کیفی ببینیم کمی دیده نشود.

و در پایان جلسه جمع‌بندی به شکل زیر انجام شد:

● ارتباط تنگاتنگ بین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی.

● برگزاری جلسات تخصصی‌تر با انجمن جمعیت‌شناسی و بررسی راه‌های ارتباطی.

● کاربردی کردن رشته‌‌ها.

● تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌ها و پیگیری و اجرایی کردن موارد از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم تحقیقات و فناوری.

● بالا بردن ظرفیت‌های علمی و معنوی.

● تداوم جلسات کارشناسی تا محقق شدن اهداف.

● بررسی راهکارهای استفاده بهینه از حجم بالای اطلاعات تولید شده مرکز آمار ایران در راستای بهبود برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان در جهت برطرف کردن خلاءهای پژوهشی و آموزشی آمار در نظام علمی کشور.

تصاویر
  • به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری توسط پژوهشکده‌ی آمار دومین میزگرد تخصصی با موضوع «خلا‌ءهای پژوهشی و‌ آموزشی آمار در نظام علمی کشور برای ارتقاء و بهبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های» برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت