اخبار و رویدادها

به مناسبت بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی توسط پژوهشکده‌ی آمار میزگرد تخصصی با موضوع «خلاهای پژوهشی و آموزشی آمار در نظام علمی کشور برای ارتقا و بهبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها» برگزارشد
چهارشنبه 04 آبان 1401
216

 به مناسبت بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی توسط پژوهشکده‌ی آمار میزگرد تخصصی با موضوع «خلاهای پژوهشی و آموزشی آمار در نظام علمی کشور برای ارتقا و بهبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها» برگزارشد

به مناسبت بزرگ‌داشت روز آمار و برنامه‌ریزی، این میزگرد تخصصی از ساعت 13:30 تا 16 روز شنبه 30 مهرماه 1401 به صورت مجازی با حضور دکتر عبدالرحمن راسخ (رییس انجمن آمار ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)، دکتر علی رجالی (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان)، دکتر سید نعمت‌ا... میرفلاح نصیری (معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران)، دکتر فاطمه ترابی (مدیر گروه جمعیت‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران)، دکتر ایوب فرامرزی (معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران و عضو هیات علمی پژوهشکده آمار)، دکتر موسی گلعلیزاده (عضو هیات علمی گروه آمار دانشگاه تربیت مدرس)، و دکتر رسول صادقی (عضو علمی گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران) برگزار شد.

در این نشست مجازی میهمانان هر یک به صورت کوتاه در حوزه تخصص خود با توجه به‌عنوان و موضوع میزگرد به بیان سخنانی پرداختند و سپس جلسه به پرسش و پاسخ و بیان دیدگاه‌ها میان میهمانان و حضار در جلسه گذشت. آقای دکتر صادقی ضمن معرفی علم جمعیت‌شناسی و ارتباط آن با علم آمار به خلاهای جدی آماری کشور در حوزه جمعیت‌شناسی پرداخت. ایشان کمبود «داده‌های قومی و مذهبی»، «داده‌های مهاجرتی بین‌المللی در ایران» «داده‌های گروه‌های آسیب‌پذیر (مانند معلولین، مهاجران بدون مدرک، سالمندان و ...)»، «داده‌های فضایی مکانی/ در حوزه جمعیت»، «داده‌های جمعیتی در سطح محله‌ای و حوزه‌های آماری»، «داده‌های طولی در جمعیت‌شناسی» را مهمترین خلا‌های آماری و پژوهشی در حوزه جمعیت‌شناسی دانستند.

دکتر فرامرزی از نیاز کشور به توسعه و لزوم برنامه‌ریزی برای تولید آمار و پژوهش در نظام آماری متناسب با نیازهای توسعه‌ای سخن گفتند. آقای نصیری هم ضمن اشاره به برخی آمارهای اشتغال و طرح تحقیق و توسعه، از فعالیت‌های آماری و طرح‌های آمارگیری در مرکز آمار سخن گفتند و به مشکل تبادل داده‌ در کشور و احساس مالکیت داده توسط کارشناسان دستگاه‌ها سخن گفتند.

در ادامه آقای دکتر راسخ اظهار داشتند که متولی تعیین محورهای پژوهش و آموزش در نظام علمی آمار و نظام آمار رسمی کشور کیست؟ آیا دانشگاه‌ها این مسئولیت را دارند یا سیاست‌گذاران کلان کشور؟

آقای دکتر رجالی نیز به اهمیت ارتباط رشته‌های مختلف در پژوهش‌های آماری و این‌که رشته‌های مختلف در این زمینه نقش دارند و آمار یک موضوع میان رشته‌ای است و نیاز به درگیر بودن همه رشته‌ها دارد اشاره کردند. ایشان موضوع کارآموزی و ارتباط دانشجویان رشته آمار را با ارکان نظام آماری کشور دارای اهمیت دانستند و خواستار اهتمام جدی به این موضوع توسط دستگاه‌های مختلف شدند.

دکتر صادقی به تجربه خوب استفاده از مشاور از گروه‌های مختلف در گروه‌ جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران اشاره کردند.

آقای دکتر راسخ ضمن معرفی رشته‌ آمار و تاریخ آن، به اهمیت مسأله محور بودن پژوهش‌های دانشگاهی اشاره کردند و به نظام فعلی اشاره کردند که مسأله محور نیست و بیشتر مقاله محور و محدودکننده است و فرصت‌های مطالعاتی متنوع را برای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم کنند.

آقای دکتر شباک نیز ضمن اشاره به لزوم بازنگری در نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها به مشکل مهارت و مسأله دانش‌آموختگی کاربردی در میان فارغ‌التحصیلان رشته آمار اشاره کردند. ایشان گفتند خروجی‌های نظام آموزشی کشور در رشته آمار چندان متناسب با نیازهای کاربردی امروز نظام آماری کشور نیست. ایشان اشاره کردند آیا سهم بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از میان بیکاران فقط به دلایل شرایط اقتصادی کشور است یا خود فارغ‌التحصیلان نیز به اندازه لازم آماده ایجاد شغل و یا به‌کارگیری دانش‌آموخته شده متناسب با نیازهای روز نیستند؟

همچنین ایشان به شکل‌گیری شورای راهبری آموزش و پژوهش در نظام آماری کشور زیر برنامه سوم توسعه ملی آمار کشور اشاره داشتند که این شورا عملاً از سال ۱۴۰۰ با ابلاغ رسمی شورای عالی آمار شروع به کار کرد و پژوهشکده‌ی آمار با برگزاری جلسات متعدد در دو حوزه آموزش و پژوهش توانسته با کمک دستگاه‌های اجرایی و نظرخواهی از آنان ضمن آسیب‌شناسی فعالیت‌های گذشته و برشمردن نقاط ضعف و قوت و تحلیل نظام آموزش و پژوهش، محورهای پژوهش مورد نیاز و سرفصل‌های آموزش را با ذکر جزییات روشن سازد.

آقای دکتر رجالی نیز ضمن اشاره به لزوم توجه به نظام آمارشناسی، به لزوم انعطاف‌پذیری در نظام آموزشی متناسب با نیازها و شرایط هر دانشگاه کشور اشاره کردند.

آقای دکتر گلعلی‌زاده نیز به بحث مشکل در تبادل داده‌ها برای نیازهای پژوهش و انگیزه دانشجو و استاد برای فعالیت‌های پژوهشی و نیاز به حمایت‌‌های مالی در این مقوله اشاره کردند.

در پایان جلسه جمع‌بندی به شکل زیر انجام شد:

  • نیاز به تداوم چنین جلساتی برای هم‌اندیشی و ارائه بازخوردهای آن به تصمیم‌گیران
  • مشکل اساسی در ارائه داده‌های مورد نیاز برای پژوهش با توجه به موضوع محرمانگی داده‌ها و نیاز جدی برای پیدا کردن ساز و کار مناسب
  • مشکل مقاله محور بودن نظام علمی کشور و نیاز به بازنگری برای آن به ویژه در امر پژوهش با رویکرد مسأله محوری
  • نیاز به ارتباط بیشتر میان نظام علمی در حوزه آمار و نظام آماری کشور و اهمیت نقش پژوهشکده در آن (نیاز به تهیه و پیشنهاد ساز و کار اجرایی و نظامند برای این موضوع)
  • نیاز به بازنگری در نظام آموزشی کشور و منعطف کردن آن با رویکرد مسأله محوری و رفع نیازهای کاربردی و صنعتی
  • پی‌گیری نتایج کارها و فعالیت‌های انجام شده در شورای راهبری پژوهش و آموزش نظام آماری کشور و استفاده بهتر از ظرفیت آن

 

تصاویر
  • به مناسبت بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی توسط پژوهشکده‌ی آمار میزگرد تخصصی با موضوع «خلاهای پژوهشی و آموزشی آمار در نظام علمی کشور برای ارتقا و بهبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها» برگزارشد
اشتراک گذاری
طراحی سایت