اخبار و رویدادها

وبینار "شبیه‌سازی اثر تغییرات حداقل دستمزد بر متغیرهای کلان اقتصادی ایران" برگزار شد
جمعه 12 آذر 1400
513

 وبینار "شبیه‌سازی اثر تغییرات حداقل دستمزد بر متغیرهای کلان اقتصادی ایران" برگزار شد

در ادامه برگزاری سلسله جلسات علمی-تخصصی، پژوهشکده آمار وبینار "شبیه‌سازی اثر تغییرات حداقل دستمزد بر متغیرهای کلان اقتصادی ایران" از ساعت 18 الی 16 روز چهارشنبه 10 آذر1400 با سخنرانی دکتر غلامرضا کشاورز حداد؛ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

دکتر کشاورز در ابتدای سخنرانی خود به تغییرات حداقل دستمزد از کانال‌های مختلف که آثار متعددی بر متغیرهای کلان اقتصادی و شرایط رفاه در جامعه می‌گذارد پرداخت. و سپس به ارزیابی آثار این سیاست بر متغیرهای اقتصادی به‌ویژه بر رفاه خانوارها نیازمند و بکارگیری روشی که اولا ًبتواند بخش‌های مختلف موجود در اقتصاد را در الگو لحاظ کند؛ دوماً بتواند هم آثار کلان سیاست و هم واکنش نهادهای مختلف اقتصادی را در مقابل سیاست اعمال شده منعکس نماید اشاره کرد. وی در این مطالعه، یک مدل تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE) برای اقتصاد ایران که در آن بخش‌های تولیدی به 14 بخش و نهاد خانوارها به طبقات درآمدی ده‌گانه تفکیک گردیده و طراحی شده پرداخت.

ایشان توضیح داد این الگو بر پایه ماتریس حسابداری اجتماعی (SAM) سال 1390 و کالیبراسیون ضرائب الگو حل شده و براساس چهار سناریو افزایش 10، 15، 20 و 25 درصدی حداقل دستمزد شبیه‌سازی شده است. و نتایج شبیه‌سازی‌ها در سطح کلان را نشان می‌دهد که افزایش دستمزد بر اساس سناریوهای یادشده، افزایش شاخص قیمت نسبی مصرف‌کننده (1.2 درصد تا 3 درصد) و تولیدکننده (1.4 درصد تا 3.4 درصد) را در کنار کاهش تولید (0.75 درصد تا 1.8 درصد)، کاهش اشتغال (3.1 تا 7.1 درصد) و رشد بیکاری (2.3 تا 5.8 درصد) به‌همراه خواهد داشت و در سطح بخشی نیز چنین نتایجی قابل رویت است. بطوری‌که بیشترین بار تورمی را بخش‌های کاربر از جمله بخش‌های گروه خدمات و برخی بخش‌های کاربر در گروه صنایع تجربه خواهند کرد و بیشترین افت تولید و اشتغال نیز به بخش‌های صنایع، پوشاک و منسوجات اختصاص دارد.

وی در پایان سخنرانی خود از نتایج منظر رفاه که حاکی از افزایش دستمزد و موجب افزایش درآمد حقیقی در هر دو گروه خانوارهای شهری و روستایی شده و مثبت بودن شاخص رفاه معادل هیکسی که نشان از بهبود رفاه خانوار دارد به‌ویژه این‌که خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی بیشتر منتفع خواهند شد پرداختند.

تصاویر
  • وبینار "شبیه‌سازی اثر تغییرات حداقل دستمزد بر متغیرهای کلان اقتصادی ایران" برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت