اخبار و رویدادها

دکتر حسین‌زاده در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر: اجرای سرشماری آزمایشی در 5 منطقه کشور
دوشنبه 10 آبان 1400
429

 دکتر حسین‌زاده در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر: اجرای سرشماری آزمایشی در 5 منطقه کشور

آقای حسین‌زاده، رییس مرکز آمار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، به تشریح نحوه اجرای سرشماری آزمایش سرشماری 1405 پرداخت.

به نقل از واحد مرکزی خبر، آقای دکتر جواد حسین‌زاده  در گفت‌وگو با با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: در راستای مدرن‌سازی نظام آماری، مرکز آمار همسو با عمده کشور‌های دنیا، در نظر دارد تا شیوه ثبتی‌مبنا را در سرشماری استفاده کند.

وی ادامه داد: تولید آمار‌های رسمی و اجرای سرشماری‌ها از شیوه سنتی و کلاسیک به شیوه ثبتی‌مبنا تبدیل شده است.

دکتر حسین‌زاده گفت: در شیوه ثبتی‌مبنا، به جای مراجعات مکرر به مردم، از اطلاعات واحد‌های آماری که در سامانه‌ها و یایانه‌های معتبر کشور وجود دارد استفاده می‌شود. وی افزود: کاهش هزینه‌ها، کاهش بار پاسخگویی برای مردم بدلیل مراجعه مکرر توسط ماموران آمارگیری، کاهش زمان و تولید انتشار آمار‌ها و افزایش کیفی، از جمله مزایایی سرشماری ثبتی‌مبنا است. رئیس مرکز آمار گفت: سامانه‌هایی برای دریافت اطلاعات در کشور وجود دارد که باید آن را از نظر کیفیت ارتقا داد.

وی افزود: ۲۴ اردیبهشت ۹۹ در هیئت وزیران مصوب شد سرشماری سال ۱۴۰۵ به شیوه ثبتی‌مبنا اجرا شود.

دکتر حسین‌زاده اضافه کرد: مطابق قانون از سال ۱۳۳۵ تاکنون هر ۱۰ سال یکبار سرشماری در کشور اجرا شده، اما شیوه مراجعه حضوری در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه از یکم تا ۲۰ آبان ماه، سرشماری آزمایشی در ۵ منطقه اجرا می‌شود گفت: سرشماری آزمایشی در شهرستان همدان به طور کامل انجام شده و در حوزه‌های منتخب بجنورد، پیرانشهر، کاشان و اهواز نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: سرشماری، هزینه‌های اجرایی زیادی دارد و ما در اجرای آن باید دقت بیشتری داشته باشیم.رئیس مرکز امار ایران گفت: قبل از سرشماری اصلی همیشه سرشماری آزمایشی انجام می‌دهیم به همین دلیل از مردم تقاضا داریم که در این شهرستان‌ها، با ماموران آمارگیر همراهی کنند.

برای مشاهده مشروح این مصاحبه به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://b2n.ir/d41744

تصاویر
  • دکتر حسین‌زاده در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر: اجرای سرشماری آزمایشی در 5 منطقه کشور
اشتراک گذاری
طراحی سایت