اخبار و رویدادها

وبینار "بررسی علل اصلی مرگ و میر در سال‌های 85 تا 95 و نقش آن در آینده جمعیت ایران" برگزار شد
جمعه 23 مهر 1400
949

 وبینار "بررسی علل اصلی مرگ و میر در سال‌های 85 تا 95 و نقش آن در آینده جمعیت ایران" برگزار شد

در ادامه برگزاری سلسله جلسات علمی – تخصصی، پژوهشکده آمار وبینار "بررسی علل اصلی مرگ و میر در سال‌های 85 تا 95 و نقش آن در آینده جمعیت ایران" از ساعت 16 الی 18 روز چهارشنبه 21 مهرماه 1400 با سخنرانی دکتر الهام فتحی؛ رییس گروه آمار جمعیت و سلامت مرکز آمار ایران برگزار شد.

رییس گروه آمار جمعیت و سلامت مرکز آمار ایران گفت: با حذف پنج علت اصلی مرگ، امید به زندگی در مردان 9.6 و در زنان 10.8 سال افزایش می یابد و در جلوگیری از سرعت کاهش جمعیت موثر است.

دکتر الهام فتحی با اشاره به افزایش امید زندگی، اظهار داشت: افزایش امید زندگی در رهگذر انتقال جمعیتی و گذار اپیدمیولوژیک از مهمترین تحولات جمعیتی ایران در قرن اخیر است .

وی با اشاره به پژوهشی که در این زمینه انجام شده است، گفت: این پژوهش بعد از ارزیابی و تسطیح داده های فوت و سرشماری ایران در سال های 1385 تا1395  با استفاده از جداول عمر، تغییرات امید زندگی را بررسی می کند و سپس به پیش بینی جمعیت ایران با روش تركیبی می پردازد.

به گفته رییس گروه آمار جمعیت و سلامت مرکز آمار ایران، طبق نظر فرایزر، كاهش شتاب در میزان مرگ و میر ایران رخ داد و مستطیل‌شدگی مرگ و میر در حال شكل گیری است؛ با این حال، هنوز امكان زیادی برای بهبود كاهش مرگ و میر در سنین 50 تا 70 سالگی وجود دارد. 

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: سهم پنج علت اولیه مرگ و میر شامل بیماری های قلبی عروقی، سرطان و تومورها، حوادث و سوانح، بیماری های دستگاه تنفسی، عفونی و انگلی در سال های 1385 تا 1395 به عنوان مقطعی از دوره گذار اپیدمیولوژیک تغییر یافته است. 

فتحی ادامه داد: در سال 1395 پنج علل اصلی مرگ بیش از 71 درصد آمار فوت را به خود اختصاص داد؛ با حذف این علت ها، امید زندگی مردان 9.6 و زنان 10.8 سال افزایش می یابد.

وی گفت: در صورت حذف هر یک از علل اصلی مرگ، امید به زندگی رو به فزونی می گذارد و در جلوگیری از سرعت كاهش جمعیت، نقش ایفا می كند. هر چند نمی توان علت های اصلی مرگ را حذف کرد اما با برنامه ریزی می توان در جهت كاهش آن گام برداشت. 

رییس گروه آمار جمعیت و سلامت مرکز آمار ایران با بیان اینکه ایران هنوز پتانسیل زیادی برای كاهش مرگ و میر در همه سنین دارد، تاکید کرد: سیاستگذاری در جهت كاهش فوت، علاوه بر  جلوگیری از كاهش سرعت رشد جمعیت، باعث ترمیم ساختمان سنی جمعیت می شود كه منافع اجتماعی و اقتصادی زیادی به همراه دارد.

تصاویر
  • وبینار "بررسی علل اصلی مرگ و میر در سال‌های 85 تا 95 و نقش آن در آینده جمعیت ایران" برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت