اخبار و رویدادها

وبینار "طرح پرسش‌نامه‌ی خردشده، ابزاری برای گردآوری داده‌ها در شرایط همه‌گیری کووید-19" برگزار شد
یکشنبه 04 مهر 1400
375

 وبینار "طرح پرسش‌نامه‌ی خردشده، ابزاری برای گردآوری داده‌ها در شرایط همه‌گیری کووید-19" برگزار شد

در ادامه برگزاری سلسله جلسات علمی – تخصصی، پژوهشکده آمار وبینار "طرح پرسش‌نامه‌ی خردشده، ابزاری برای گردآوری داده‌ها در شرایط همه‌گیری کووید-19" از ساعت 16 الی 18 روز چهارشنبه 24 شهریور ماه 1400 با سخنرانی دکتر لیدا کلهری ندرآبادی عضو هیات علمی و مدیر گروه طرح های فنی و روش های آماری پژوهشکده آمار برگزار شد.

وی در این سخنرانی، یکی از چالش‌های طرح‌های آمارگیری را پرسشنامه طولانی با تعداد زیادی از اقلام دانست و اظهار داشت: این موضوع مشکلاتی از قبیل طولانی بودن زمان آمارگیری، افزایش بار پاسخگویی و به تبع آن افزایش نرخ بی‌پاسخی به دنبال دارد. در بسیاری از مراکز آماری، طرح‌های آمارگیری پیچیده به منظور تأمین نیازهای مختلف اجرا می‌شود و کاربردهای زیادی دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده آمار ادامه داد: با وجود مفید و کاربردی بودن این طرح‌ها نمی‌توان از مسائل اجرایی و خطاهای غیرنمونه‌گیری آن چشم‌پوشی کرد. مراکز آماری همواره درصدد یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات ناشی از طولانی بودن پرسشنامه هستند.

کلهری گفت: خُرد کردن پرسشنامه تکنیک نوینی است که به تازگی مورد توجه محققان قرار گرفته است و به عنوان راهکاری جهت کوتاه ‌کردن پرسشنامه ‌‌های طولانی به‌کار گرفته می شود.

کلهری خاطرنشان کرد: در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ سلامتی آمارگیران و خانوارها، کوتاه کردن زمان تکمیل پرسشنامه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: طرح آمارگیری، هزینه و درآمد خانوار، یکی از مهم‌ترین طرح‌‌های آمارگیری مرکز آمار ایران است که در سال‌های گذشته، چالش طولانی بودن پرسشنامه آن مورد توجه قرار گرفته است.

تصاویر
  • وبینار "طرح پرسش‌نامه‌ی خردشده، ابزاری برای گردآوری داده‌ها در شرایط همه‌گیری کووید-19" برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت