اخبار و رویدادها

تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز آمار ایران و اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی در روز سه‌شنبه 30 شهریور 1400 امضا شد
پنجشنبه 01 مهر 1400
390

 تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز آمار ایران و اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی در روز سه‌شنبه 30 شهریور 1400 امضا شد

 تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز آمار ایران و اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی با حضور دکتر حسین زاده؛ رییس مرکز آمار ایران، دکتر محسن محمدزاده؛ رییس اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی، دکتر اشکان شباک؛ رییس پژوهشکده آمار و جمعی از مسئولان مرکز آمار ایران و اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی، به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های فنی، علمی و تخصصی انجمن‌های علمی عضو این اتحادیه، ارتقای جایگاه پژوهش در زمینه آمارهای رسمی و توسعه و بهبود طرح‌های آماری، ارتقای کیفیت نشریات علمی-تخصصی و حمایت مستمر از همایش‌های علمی و فعالیت‌های مرتبط، در روز سه‌شنبه سی‌ام شهریور ماه 1400به امضا رسید. این تفاهم نامه با موضوعات فعالیت نظام‌مند برای افزایش آشنایی عموم جامعه به ویژه نخبگان با آمار رسمی و فرآیندهای کاری در نظام آماری کشور، ایجاد و گسترش بسترهای مورد نیاز برای توسعه و ترویج کاربرد آمار رسمی در جامعه علمی و ایجاد و توسعه بسترها و ظرفیت‌های لازم برای گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی میان نظام آماری و نظام علمی کشور در حوزه مرتبط با انجمن‌های علمی منعقد شد.

دکتر محمدزاده در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به همکاری‌های خوب مرکز آمار ایران و پژوهشکده آمار با انجمن آمار گفت: در حال حاضر انجمن علمی  زیادی در حوزه آمار و ریاضیات فعالیت می‌کنند و تخصص‌گرایی از اهداف اصلی تشکیل اتحادیه با توجه به تعدد تخصص ها و رشته های مرتبط با ریاضی است. وی در ادامه افزود: کاهش شرکت کنندگان در  مسابقات بین المللی ریاضی و رتبه پایین ریاضی دانش آموزان در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها بیانگر آن است که افت زیادی درحوزه علم ریاضیات در کشور وجود دارد که این موضوع یکی از چالش‌های موجود در کشور است و به همین دلیل برای اولین بار سمیناری با هدف بررسی چالش‌های علم ریاضی در کشور در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد که حاصل این سمینار در قالب راهکار برای وزارتخانه‌های مرتبط از جمله وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش ارائه شد.

دکتر محمدزاده ادامه داد: یکی از اهداف  اتحادیه انجمن های علمی که  متشکل از ۱۱ انجمن آمار و ریاضیات دارای مجوز از وزارت علوم است، داشتن همکاری با دستگاه‌هایی مانند مرکز آمار ایران است که فعالیت آن‌ها متاثر از ریاضیات هستند .

در ادامه این نشست رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه این تفاهم نامه پس از عملیاتی شدن، برای نظام آماری بسیار راهگشا خواهد بود، افزود: ‌تشکیل اتحادیه‌ای از انجمن‌های علمی برای حل مشکلات موجود ایده بسیار خوبی است چرا که امروزه در دنیا سرمایه اجتماعی، مهمترین سرمایه در تولید به شمار می‌رود و مفهوم اجتماع یا سرمایه اجتماعی در این اتحادیه به خوبی مشاهده می‌شود.

دکتر حسین زاده  با اشاره به رویکرد مدرن سازی نظام آماری گفت: استفاده از مراجع علمی در تدوین راه نوین‌سازی نقش مهمی داشته است. وی تاکید کرد:‌ حکمرانی داده از چالش‌های مهم نظام نوین آماری است و باید بیشتر بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به این که روش ثبتی مبنا از روش‌های نظام نوین آماری است، افزود :‌سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ به صورت ثبتی مبنا خواهد بود وقطعاَ همکاریَ انجمن آمار و اتحادیه‌ای از انجمن‌های علمی می‌تواند به اجرای سرشماری ثبتی مبنا کمک نماید.

دکتر حسین زاده در ادامه به شورای عالی کیفیت و همچنین شورای راهبری پژوهش وآموزش نظام آماری کشور به عنوان دو نهاد علمی در زمینه آمار اشاره کرد. وی ادامه داد:‌ یکی از الزامات نظام آماری کشور، ایجاد نهادی بود که بتواند هدایت و راهبری یکپارچه فعالیت‌های پژوهشی وآموزشی نظام آماری کشور و فضای مشارکت ارکان نظام آماری در اجرا و هماهنگ‌سازی، نظارت بر برنامه‌های آموزش و پژوهش منطبق با اسناد بالا دستی، تعامل با فضای دانشگاهی، جلوگیری از موازی‌کاری در اجرای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و رفع خلاهای موجود در حوزه آمار رسمی را فراهم آورد و بر همین اساس شورای راهبری پژوهش وآموزش نظام آماری کشور پس از تصویب در شصتمین جلسه شورای عالی آمار تشکیل شد. همچنین شورای عالی کیفیت نیز می‌تواند به حدود ۵۰۰ قلم آمار رسمی نشان کیفیت ارائه دهد که همه این شیوه‌ها کمک می‌کند تا نوین سازی نظام آماری کشور همراه با کیفیت مطلوب  باعث ارتقاء  این نظام شود.

گفتنی است بر اساس تعهدات مشترک این تفاهم نامه، مرکز آمار ایران و اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی در زمینه بهبود وضعیت تولید و تحلیل آمارهای رسمی به‌ویژه در زمینه‌های انجام سرشماری ثبتی‌مبنا، مبتنی بر روش‌های نوین‌آماری با یکدیگر همکاری می‌کنند و این مرکز و آن اتحادیه با همکاری یکدیگر به برگزاری نشست‌ها، سمینارها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های موردی و دوره‌ای در زمینه‌های مختلف علوم ریاضی مخصوصا علوم آماری اقدام  خواهند کرد، اطلاع‌رسانی فعالیت‌های علمی، پژوهشی و سایر فعالیت‌های مرتبط طرفین از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و مبادی متعلق به هر یک صورت می‌پذیرد و نمایندگان مرکز و اتحادیه برحسب مورد و با توافق طرفین در جلسات تخصصی مرتبط با مباحث آماری شرکت می‌نمایند.

 

تصاویر
  • تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز آمار ایران و اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی در روز سه‌شنبه 30 شهریور 1400 امضا شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت