اخبار و رویدادها

وبینار "برآورد انقباضی – بازه‌ای یا بیزی و کاربرد آن‌ها در برآورد پارامتر تنش مقاومت توزیع لیندلی" برگزار شد
ﺳﻪشنبه 19 مرداد 1400
335

 وبینار "برآورد انقباضی – بازه‌ای یا بیزی و کاربرد آن‌ها در برآورد پارامتر تنش مقاومت توزیع لیندلی" برگزار شد

 در ادامه برگزاری سلسله جلسات علمی – تخصصی، پژوهشکده آمار وبینار " برآورد انقباضی – بازه‌ای یا بیزی و کاربرد آن‌ها در برآورد پارامتر تنش مقاومت توزیع لیندلی" از ساعت 18 تا 16 روز چهارشنبه 13 مرداد ماه 1400 با سخنرانی دکتر پرویز نصیری "عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور" برگزار شد.

در این وبینار برآورد پارامترها به روش بیزی که بخشی از استنباط آماری است مورد بررسی قرار گرفت. آقای دکتر نصیری در سخنرانی خود ویژگی‌های برآورد بیزی را بیان کرد، به این صورت که در برآورد بیزی اطلاع اولیه پژوهشگر درباره پارامترها گاهی به صورت حدس اولیه و یا تابعی از پارامتر به عنوان توزیع پیشین مد نظر قرار می‌گیرد.

همچنین با اشاره به برآورد انقباضی بازه‌ای که در آن اطلاع اولیه پژوهشگر به صورت بازه ارایه می‌شود و نقش مهم در کاهش خطای برآوردگرها دارد ادامه داد که با توجه به اهمیت این برآوردگر پارامتر تنش مقاومت برای متغیرهای تصادفی x وy مستقل که دارای توزیع لیندلی دو پارامتری هستند، برآورد می‌شود.

ایشان ضمن معرفی تابع چگالی لیندلی دو پارامتری، نشان داد که برآوردگرهای گشتاوری به طور مجانی نااریب‌اند. و در پایان با استفاده از معیار میانگین مربع خطا، برآوردگر انقباضی بازه‌ای ارایه شده را با سایر برآوردگرها مورد مقایسه قرار داد.

تصاویر
  • وبینار "برآورد انقباضی – بازه‌ای یا بیزی و کاربرد آن‌ها در برآورد پارامتر تنش مقاومت توزیع لیندلی" برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت