اخبار و رویدادها

وبینار "تأثیرات جمعیتی کرونا بر باروری و فرزندآوری در دوران همه‌گیری کرونا" برگزار شد
چهارشنبه 20 مرداد 1400
839

 وبینار "تأثیرات جمعیتی کرونا بر باروری و فرزندآوری در دوران همه‌گیری کرونا" برگزار شد

وبینار علمی- تخصصی «تأثیرات جمعیتی کرونا بر باروری و فرزندآوری در دوران همه‌گیری کرونا» در روز دوشنبه ۱۸ مرداد ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲:۳۰ با حضور رئیس پژوهشکده آمار، نمایندگان مرکز آمار ایران، نمایندگان سازمان ملل مستقر در تهران، کارشناسان، اساتید و جمعی از علاقه‌مندان و صاحب‌نظران به صورت مجازی برگزار شد. تدوین و اجرای این طرح توسط پژوهشکده آمار با حمایت مالی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) برگزار شد.

در ابتدای این وبینار دکتر شباک؛ رییس پژوهشکده آمار، کلیاتی از طرح "تأثیرات جمعیتی کرونا بر باروری و فرزندآوری در دوران همه‌گیری کرونا» ارائه شد و اظهار امیدواری کرد که از این طرح در جهت برنامه‌ریزی‌های کشور و کاهش اثرات بیماری کووید-۱۹ استفاده شود. همچنین ایشان به این موضوع اشاره کرد که از همان ابتدای شروع و اوج همه‌گیری کرونا، مرکز آمار ایران جزء معدود سازمان‌هایی است که فعالیت‌های آماری خود را متوقف نکرد بلکه در خصوص جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات به برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران نیز در این زمینه کمک کرد.

در ادامه آقای عباسی؛ مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان ثبت احوال مربوط به آمارهای ثبتی در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ پرداخت. وی تاکید کرد که روند تولید و انتشار آمار، متعلق به همه مردم است و نظر همه مردم در این حوزه مهم است. وی سازمان ثبت احوال کشور را یک نهاد عمومی دانست که وظیفه آن در اختیار قرار دادن داده‌های مورد نیاز برنامه‌ریزان، سیاستگذاران و کاربران است.

 و سپس آقای دکتر دورایس وامی؛ نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل، به ارائه توضیحاتی درباره اثرات بیماری کووید-۱۹ در دنیا پرداخت و اشاره کرد که ما هنوز در وسط راه هستیم. بسیاری از دولت‌ها در تلاش برای حمایت از سلامت افراد هستند. همبستگی جهانی و همکاری علمی بیش از هر زمانی مورد نیاز است. وی تاکید کرد حمایت‌های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از دولت جمهوری اسلامی ایران در تلاش‌ برای ایجاد محیط‌های حمایتی و توانمندسازی برای جوانان و زنان قابل توجه است.

پس از اتمام بخش اول این وبینار، آقای دکتر کبیری؛ مدیر برنامه جمعیت و توسعه و سالمندی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، تأثیر عوامل مؤثر بر باروری در منطقه آسیا و اقیانوسیه (منتج شده از کووید-۱۹) را ارائه شد.

و در ادامه خانم دکتر علی‌اکبری‌صبا؛ عضو هیأت علمی پژوهشکده آمار، مجری طرح «تأثیرات اجتماعی-اقتصادی، جمعیتی و سلامت روان بیماری کووید 19» به ارائه توضیحاتی از چگونگی انجام محورها و اهداف این طرح و سازمان های مشارکت کننده در اجرای طرح مذکور در ایران پرداخت.

و سپس آقای دکتر صادقی؛ رئیس مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، به عنوان مجری محور ازدواج و فرزندآوری در طرح «تأثیرات اجتماعی-اقتصادی، جمعیتی و سلامت روان بیماری کووید 19» به ارائه توضیحاتی در رابطه با محور مذکور پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که مطالعات مختلف نشان می‌دهد که رکود اقتصادی می‌تواند برنامه فرزندآوری افراد را تحت تأثیر قرار داده و باعث کاهش باروری شود، و در شرایط بلاتکلیفی افراد برنامه‌های زندگی خود را از جمله ازدواج و فرزندآوری را به تأخیر می‌اندازند. حدود سی درصد از افراد مجرد برنامه ازدواج خود را به عقب انداخته‌اند.

در پایان آقای عباسی؛ مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، با استفاده از برخی نمودارها روند تولد نوزادان قبل و بعد از شیوع بیماری کووید-۱۹ را مقایسه کرد.

این وبینار پس از ارائه پرسش و پاسخ و جمع بندی و ارائه برخی پیشنهادات توسط آقای دکتر گنجعلی، معاون پژوهشی پژوهشکده آمار به اتمام رسید.

در این وبینار ۱۲۰ نفر از کارشناسان و متخصصان از دانشگاه‌ها و دستگاه‌های تخصصی سراسر کشور حضور داشتند.

ضمنا به اطلاع می‌رساند، تمامی فایل‌های ارائه شده به پیوست برای بهره‌مندی علاقمندان قرار داده شده است.

استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

 

تصاویر
  • وبینار "تأثیرات جمعیتی کرونا بر باروری و فرزندآوری در دوران همه‌گیری کرونا" برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت