اخبار و رویدادها

وبینار "بررسی عملکرد صنعتی در ایران طی برنامه های توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" برگزار شد
دوشنبه 21 تیر 1400
539

 وبینار "بررسی عملکرد صنعتی در ایران طی برنامه های توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" برگزار شد

در ادامه برگزاری سلسله جلسات علمی-تخصصی، پژوهشکده آمار وبینار "بررسی عملکرد صنعتی در ایران طی برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" از ساعت 16 تا 18 روز چهارشنبه 23 تیر ماه 1400 با سخنرانی خانم دکتر افسانه شفیعی "عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی" برگزار شد.

در این سخنرانی دکتر شفیعی اظهار داشت طی شش برنامه توسعه پس از انقلاب سهم زیرگروه صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت جاری اگرچه تحت تاثیر تغییرات جدی در ترکیب رشته فعالیت های صنعتی، سیاستهای قیمتی و تغییرات قیمت کالاهای صنعتی در بازارهای جهانی با فراز و فرودهایی مواجه شده، اما در مجموع روندی کاهشی را تجربه کرده است. چنین روندی چه به عنوان انحراف از فرایند توسعه صنعتی، چه به منزله تنزل جایگاه سرمایه داری صنعتی در مقابل سرمایه داری تجاری کشور، چه به عنوان کاهش قدرت ملی در صحنه اقتصاد سیاسی و چه از منظر آثار سوء عدیده اجتماعی و عدم توازن طبقات آن مورد تحلیل قرار گیرد، یک پیام مشترک دارد: توسعه صنعتی کشور حسب هدفگذاری های اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه کشور محقق نشده است.

بررسی ترکیب رشته فعالیت های صنعتی طی برنامه‌های توسعه گذشته حاکی از گذار بخش صنعت از ساختاری کشاورزی پایه (متشکل از تولید مواد غذایی و آشامیدنی و منسوجات  به عنوان مهمترین تولیدات صنعتی) در برنامه اول توسعه به ساختاری هیدروکربوری پایه (متشکل از تولید محصولات شیمیایی و پالایشی در صدر تولیدات صنعتی کشور) در برنامه ششم توسعه است. در روی دیگر سکه سهم تولید محصولات ساخت محور (وسائل نقلیه موتوری، ماشین آلات مکانیکی و ماشین آلات مولد برق و تجهیزات الکترونیکی) از تولید صنعتی کشور تحت تاثیر سیاست­های صنعتی دولت با رشد ناپایداری در طول برنامه سوم و چهارم مواجه بوده، اما در کل سهم آن از ارزش افزوده صنعتی کشور نزولی بوده است. این سخنرانی درصدد بررسی دلایل بروز رخنمون چنین تراژدی در مسیر توسعه صنعتی ایران است.

تصاویر
  • وبینار "بررسی عملکرد صنعتی در ایران طی برنامه های توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت