اخبار و رویدادها

وبینار "حساب های اقماری در نظام حساب های ملی" برگزار شد
شنبه 05 تیر 1400
477

 وبینار "حساب های اقماری در نظام حساب های ملی" برگزار شد

در ادامه برگزاری سلسله جلسات علمی-تخصصی، پژوهشکده آمار وبینار "حساب های اقماری در نظام حساب های ملی" را از ساعت 18 تا 16 روز چهارشنبه 2 تیر 1400 با  سخنرانی خانم بنفشه نجفی (رییس گروه تولید ملی و نهادی دفتر حساب های اقتصادی مرکز آمار ایران) برگزار شد.

خانم نجفی در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به این نکته که حساب‌های ملی یک ابزار ضروری برای سنجش، ارزیابی و پیش‌بینی پدیده‌های اقتصادی است در ادامه بیان کرد حساب‌های ملی اندازه‌گيري تمام فعاليت‌هاي اقتصادي آحاد يك جامعه در زمينه‌هاي توليد، مصرف، سرمايه گذاري و… می‌باشد كه نهايتا در قالب شاخص‌هايي كمّي، نظير محصول  ناخالص داخلي، درآمد ملي، مصرف ملي و… است، توان اقتصادی جامعه را در يك دوره یا در يك مقطع زماني مشخص، تبيين می‌نمايد .همچنین در ادامه بیان کرد که نظام حساب‌های ملی (SNA) مجموعه‌ای از توصیه‌های استاندارد توافق‌شده برای نحوه گردآوری و سنجش فعالیت‌های اقتصادی برمبنای اصول اقتصادی است. این توصیه‌ها درقالب مجموعه‌ای از مفاهیم، تعاریف، طبقه‌بندی‌ها و قواعد حسابداری توافق‌شده بین‌المللی ارائه شده است. در این مجموعه علاوه بر تهیه حساب‌های ملی، حساب‌های اقماری نیز توصیه شده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه‌ی سخنان خود اشاره کرد که حساب‌های مرکزی سیستم، ارائه‌کننده اطلاعات و شاخص‌های کلان اقتصادی مثل حساب تولید، مصرف، پس انداز و ... است حال آن که حساب‌هاي اقماری، ارائه‌کننده اطلاعات تفصیلی از بخش‌های مختلف اقتصادی مثل حساب‌های گردشگری، حساب محیط زیست، حساب تعاون، حساب سلامت و ... است.

وی در ادامه علاوه بر مروری بر حساب اقماری و نقش و اهمیت آن در حساب‌های ملی بیان کرد مرکز آمار ایران تنها متولی حساب های اقماری در ایران است.

تصاویر
  • وبینار "حساب های اقماری در نظام حساب های ملی" برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت