اخبار و رویدادها

وبینار "مطالعات هم گروهی شایع: نمونه گیری طول-اریب با سانسور راست" برگزار شد
یکشنبه 10 اسفند 1399
360

 وبینار "مطالعات هم گروهی شایع: نمونه گیری طول-اریب با سانسور راست" برگزار شد

در ادامه برگزاری سلسله جلسات علمی – تخصصی پژوهشکده آمار، وبینار "مطالعات هم گروهی شایع: نمونه گیری طول-اریب با سانسور راست" از ساعت 16 تا 18 روز چهارشنبه 29 بهمن 1399 با سخنرانی دکتر مسعود اصغریان؛ استاد گروه ریاضیات و آمار دانشگاه مک گیل کانادا برگزار شد.

در این سخنرانی دکتر اصغریان ضمن اشاره به محدودیت های لجستیکی یا محدودیت های دیگری که ممکن است مانع امکان اجرای مطالعات هم گروهی شود، توضیح دادند که در چنین حالاتی اجرای یک مطالعه هم گروهی شایع مقطعی جایگزین می شود که در آن، آزمودنی هایی که پیشامد آغازین یا به معنایی شروع بیماری را تجربه کرده اند، را به خدمت می گیریم.

وی در توضیح این روش گفت وقتی علاقه به تخمین طول عمر بین واقعه آغازگر و یک واقعه پایان دهنده (به عنوان مثال مرگ) باشد، این افراد به صورت آینده نگر تا وقوع پیشامد یا عدم پیگیری، هر کدام که زودتر رخ دهد، مورد مطالعه طولی قرار می گیرند.

استاد گروه ریاضیات و آمار دانشگاه مک گیل در ادامه توضیح داد مشخص شده است که به طور متوسط موردهای شایع مشاهده شده طول عمر بیشتری دارند و لذا آنها نمونه تصادفی نماینده را از جمعیت هدف را تشکیل نمی دهند، بلکه یک نمونه دارای سوگیری را تشکیل می دهند. اگر پیشامدهای آغازین از یک فرایند پواسونی پایا تولید شده باشند، که فرض ایستایی است، این نوع سوگیری، سوگیری طولی نامیده می شود. در اینجا اصول استنباط ناپارامتری، با استفاده از داده های زمان شکست از راست سانسور شده ی سوگیری-طولی، معرفی و سپس برخی پیشرفت ها و چالش های اخیر بررسی می شوند.

دکتر اصغریان در خصوص طرح ارایه شده، توضیح داد که مطالعه ما عمدتا توسط چالش ها و سوال هایی که در تحلیل داده های جمع اوری شده از بیماران با زوال عقل، به عنوان قسمتی از یک مطالعه ملی در کانادا که مطالعه سال خوردگی و سلامت کانادایی ها ((CSHA نامیده می شود، شکل گرفته است. این داده ها در حین سخنرانی مورد بررسی و روش شناسی ما و کاربردهای آن را ترغیب می کنند.

تصاویر
  • وبینار "مطالعات هم گروهی شایع: نمونه گیری طول-اریب با سانسور راست" برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت