اخبار و رویدادها

وبینار "برآورد تعداد کارگران مشمول قانون کار" برگزار شد
شنبه 18 بهمن 1399
393

 وبینار "برآورد تعداد کارگران مشمول قانون کار" برگزار شد

در ادامۀ برگزاری سلسله جلسات علمی - تخصصی پژوهشکده آمار، وبینار "برآورد تعداد کارگران مشمول قانون کار" از ساعت 16 تا 18 روز چهارشنبه 15 بهمن 1399 با سخنرانی خانم کیانا ملک پور؛ رییس گروه تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این سخنرانی خانم ملک پور مطرح کردند مزد و حقوق بگیران، بخش عمده ای از نیروی کار هر کشور را تشکیل می دهند. این گروه چنان حایز اهمیت است که از دیر باز سازمان بین المللی کار عمده نماگرهای خود از جمله شاخص های کار شایسته را به آن اختصاص داده است. از سوی دیگر، مزد و حقوق بگیران در ایران تابع قوانین مختلف استخدامی هستند که یکی از آنها قانون کار است. بر اساس قانون مذکور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی صیانت از حقوق کارگران مشمول این قانون شده است. اگرچه عمده مزد و حقوق بگیران بخش خصوصی به عنوان کارگر مشمول قانون کار شناخته می شوند، اما به دلیل عدم پوشش کامل آمار ثبتی موجود و اجرا نشدن طرح اختصاصی جمع اوری اطلاعات کارگاه های مشمول قانون کار، براورد صحیحی از تعداد این کارگران وجود ندارد. این امر موجب عدم محاسبه نماگرهای اختصاصی بازار کار یا محاسبه غیر دقیق دارای بیش برآورد یا کم برآوردی نماگرهای مذکور شده است. بدین ترتیب ضمن عدم مقایسه پذیری بین المللی در خصوص نماگرهای بازار کار، وضعیت روشنی از بازار کار جامعه هدف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار برنامه ریزان، سیاستگذاران و محققان قرار ندارد.

ایشان در این سخنرانی برآوردی از تعداد کارگران جامعه هدف آن وزارتخانه را با استفاده از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار و سالنامه آماری کشور ارایه کردند. این برآورد برای تولید شاخص های معرفی شده توسط سازمان بین المللی کار، کاربرد دارد.

تصاویر
  • وبینار "برآورد تعداد کارگران مشمول قانون کار" برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت