اخبار و رویدادها

گزارش چهارمین وبینار علمی - تخصصی به مناسبت هفته پژوهش
ﺳﻪشنبه 09 دی 1399
211

 گزارش چهارمین وبینار علمی - تخصصی به مناسبت هفته پژوهش

به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، پژوهشکدۀ ‌آمار سلسله سخنرانی‌هایی علمی – تخصصی را در تاریخ 25 آذر ماه 1399 روز سه شنبه از ساعت 18 الی 20 به صورت مجازی با حضور خانم دکتر بنی هاشمی «پژوهشگر در حوزه آمار رسمی»، خانم منصوره یزادن خواه «پژوهشگر در حوزه آمار رسمی» و آقای دکتر اسکندری «عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی» برگزار شد.

در ابتدا این وبینار خانم دکتر فریبا سادات بنی‌هاشمی در سخنرانی خود با عنوان «پژوهشی در باب طلاق در ایران در آمار رسمی» با اشاره به اینکه طلاق یکی از پدیده‌های مهم اجتماعی است که افزایش آن در هر جامعه‌ای موجب اختلال در نظم و تعادل آن جامعه است و منجر به بروز برخی آسیب‌های اجتماعی بوده و به‌عنوان یکی از چهار واقعه حیاتی از نظر جمعیت‌شناسان از اهمیت زیادی برخوردار است. ایشان در ادامه اشاره کردند که طلاق بر روی میزان باروری جامعه و به دنبال آن رشد جمعیت کشورها می تواند اثربگذارد. همچنین مطالعات نشان داده است که مهاجرت خانوادگی تمایل به جدایی را افزایش داده و حتی در برخی مطالعات به افزایش مرگ و میر در افراد مطلقه و بیوه اشاره شده است. طلاق یکی از وقایعی است که منجر به تغییر در چرخه زندگی می‌شود.ایشان با استفاده از داده‌های ثبت ازدواج و طلاق در سازمان ثبت احوال کشور سال‌های ۱۳۹۷-۱۳۹۸ داده‌های سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، طرح آمارگیری نیروی کار ۱۳۹۵ و طرح آمارگیری از هزینه و درامد خانوار شهری و روستایی سال‌های ۱۳۶۵، ۱۳۷۵ و ۱۳۸۵ و داده‌های طرح آمارگیری گذران وقت ۱۳۹۱-۱۳۹۲ به تحلیل نتایجی درباره‌ی طلاق با استفاده از این داده‌ها پرداخته بودند.

و در ادامه خانم منصوره یزدان‌خواه سخنرانی خود را با عنوان «باورپذیری نرخ تورم» پرداختند. ایشان در ادامه به اشاره به نقش دانش در رشد و توسعه‌ی جوامع،‌ بر این اساس نقش علم اقتصاد به‌عنوان دانش بنیادی اقتصاد را به نقل از سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی این‌گونه بیان کردند که اقتصاد مبتنی بر تولید،‌ توزیع و استفاده از دانش و اطلاعات است. ایشان بیان داشتند که مهمترین دلیل عدم اعتماد به آمار تورم عدم شناخت نسبت به نحوه تولید و تحلیل نتایج است و مرکز آمار به‌عنوان مرجع رسمی انتشار داده‌ها و اطلاعات آماری اشاره کردند و بیان داشتند که این مرکز نقش اساسی در تحکم پایه‌های توسعه بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان کشور دارد. در ادامه ایشان بیان کردند که تولید آمار و اطلاعات صحیح و به موقع رکن اصلی توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش است. مرکز آمار نقش تعیین‌کننده در این مسیر دارد. در این راستا توجه به تفسیر صحیح آمارهای رسمی از سوی محققان و پژوهشگران و اصحاب رسانه در جهت اصلاح ادراک عمومی از این آمار قدم مؤثری در مطالبه صحیح اجتماعی از نحوه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برداشته می‌شود.

و در ادامه آقای دکتر فرزاد اسکندری در سخنرانی خود با عنوان «تعیین اندازه نمونه به شیوه‌ی ناپارامتری و کاربرد آن در مقایسه‌ی روش‌های نمونه‌گیری احتمالاتی» ضمن طرح موضوع به بیان اندازه‌ی نمونه در شرایط مختلف نمونه‌گیری، ارتباط اندازه‌ی نمونه و رویکرد ناپارامتری و همچنین کاربردهای این موضوع در علم آمار پرداختند.

این وبینار با تعامل و همکاری پژوهشکده‌ی آمار، مرکز آمار ایران و دانشگاه علامه طباطبایی و حضور پژوهشگران دانشگاه، مدیران دستگاه‌های اجرایی و دانشجویان برگزار شد.

 

تصاویر
  • گزارش چهارمین وبینار علمی - تخصصی به مناسبت هفته پژوهش
اشتراک گذاری
طراحی سایت