اخبار و رویدادها

گزارش سومین وبینار علمی - تخصصی به مناسبت هفته پژوهش
ﺳﻪشنبه 09 دی 1399
308

 گزارش سومین وبینار علمی - تخصصی به مناسبت هفته پژوهش

به مناسبت فرارسیدن روز پژوهش، پژوهشکده آمار میزگردی با شعار حکمرانی داده‌ها در نظام آماری نوین را در روز ۲۵ آذر ۱۳۹۹ با حضور سه سخنران برگزار کرد.

«معرفی علوم داده‌ها در آمار رسمی» به عنوان اولین سخنرانی بود که توسط آقای دکتر محمدرضا فقیهی «عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی» ایراد شد. در ابتدای سخن ایشان به تعریف معنا و مفهوم علوم داده‌ها و سایر عناوین جدید این حوزه پرداختند. ایشان آماده‌سازی داده‌ها، تصویرسازی و تحلیل اکتشافی داده‌ها، داده‌کاوی، به کارگیری نتایج داده‌کاوی به طور خودکار، و گردآوری داده‌های جدید را به عنوان ۵ فرآیند کار در علوم داده‌ها معرفی کردند و سپس به تعریف «مدیریت داده‌ها» و «حکمرانی داده‌ها در مقابل مدیریت داده‌ها» پرداختند و مصادیق علوم داده‌ها در آمار رسمی را تشریح کردند.

آقای علیرضا رضایی «پژوهشگر پژوهشکده آمار»به عنوان سخنران دوم به موضوع «حکمرانی داده با یادگیری ماشین و نقش آنها در آمار رسمی» پرداختند. تعریف حکمرانی داده به عنوان فرایندهای مرتبط با اطلاعات بر اساس مدل‌های از پیش تعیین‌شده و بیان کاربرد این حکمرانی در سطح خرد و کلان، مطلب اول این سخنرانی بود. بر همین اساس جلوگیری از افزونگی یا تناقض یا استفاده نادرست از داده‌ها و همچنین بهبود کیفیت و دقت تحلیل و نیز انطباق با قوانین حریم خصوصی داده‌ها از مزایای حکمرانی داده در سازمان‌ها معرفی شد. موضوعات مختلفی از جمله مدل‌سازی و طراحی داده، معماری داده، کیفیت داده، امنیت داده، یکپارچه‌سازی داده، و ... موضوعاتی در ارتباط با حکمرانی داده هستند که در این سخنرانی به تفصیل به آنها پرداخته و نقش سازمان‌های ملی آمار در این حکمرانی تشریح شد. در ادامه مبحث یادگیری ماشین، مفهوم، دسته‌بندی، مزایا و معایب، و کاربردهای آن مطرح و مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری و نمونه‌ای از تجربه به کارگیری روش‌های یادگیری ماشین در ایران به حاضران ارائه شد.

سخنرانی سوم با موضوع «تعامل‌پذیری و جریان‌سازی داده‌ها در دولت الکترونیکی» توسط آقای دکتر سید امیر اصغری «نماینده دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی» انجام شد. ایشان در ابتدا با تعریف دولت الکترونیکی شفاف‌سازی، یکپارچه‌سازی، استنادپذیری، ایجاد اعتماد شهروندان به کسب و کارها، مشارکت‌پذیری و تعامل‌پذیری را به عنوان خط مشی دولت الکترونیکی معرفی کرده و مواردی مانند حذف دفترچه بیمه و نسخه‌های کاغذی، کاهش مراجعه مردم به دستگاه‌ها و پیشخوان‌ها، مقابله با جعل اسناد و ... را به عنوان برخی دستاوردهای دولت الکترونیکی بر شمردند. در ادامه ایشان با تعریف شاخص‌های توسعه دولت الکترونیکی و مشارکت الکترونیکی به بررسی وضعیت دولت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن در دو دوره ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ پرداختند تعامل‌پذیری و جریان‌سازی داده دیگر مبحث این سخنرانی بود. اصول تعامل‌پذیری و جریان‌سازی داده‌ها، حکمرانی بر داده‌های باکیفیت و لزوم تعامل‌پذیری به عنوان سرفصل‌های این مبحث مطرح شد. همچنین ایشان به معرفی و ارزیابی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت پرداختند. ایشان به عنوان فصل پایانی سخنرانی خود به سامانه اعتبارسنجی مدارک آموزش رسمی کشور و مرکز ملی تبادل اطلاعات و وضع موجود و مطلوب استعلام گواهی‌های تحصیلی اشاره کردند.

در انتها این میز گرد با بخش پرسش حاضران و پاسخ سخنران‌ها به پایان رسید.

تصاویر
  • گزارش سومین وبینار علمی - تخصصی به مناسبت هفته پژوهش
اشتراک گذاری
طراحی سایت