اخبار و رویدادها

متن پیام دکتر جواد حسین زاده، رئیس مرکر آمار ایران به مناسبت روز پژوهش و فناوری
چهارشنبه 26 آذر 1399
505

 متن پیام دکتر جواد حسین زاده، رئیس مرکر آمار ایران به مناسبت روز پژوهش و فناوری

بسم الله الرحمن الرحیم

کنجکاوی بشر به دانستن و حل معماهای تازه، یکی از وجوه بارز تمایز او نسبت به دیگر موجودات است؛ ویژگی‌ای که همواره او را به تکاپو برای یافتن پاسخ‌های جدید برای نادانسته‌هایش بر می‌انگیزد و همین جستجوگری است که باعث توسعۀ همه‌جانبۀ بشر در طول تاریخ شده است. این کنجکاوی، وقتی در قالب‌‌های منسجم و برای یافتن جواب سؤالات علمی متمرکز می‌شود، به پژوهش‌های بنیادینی می‌انجامد که زیربنای توسعۀ زندگی انسان را در حوزه‌های مختلف فراهم می‌آورد. از این رو، پژوهش، نقش و جایگاهی حیاتی و زیربنایی در بهبود زندگی ما انسان‌ها دارد و توجه و اهمیت‌دادن به مفهوم کلیدی «پژوهش»، در واقع، ارج نهادن به پیشرفت و توسعه در زندگی اجتماعی است.
نامگذاری بیست و پنجم آذر ماه هر سال به‌نام «روژ پژوهش و فناوری»، بهانه‌ای است برای پاسداشت تلاش پژوهشگرانی که زندگی خود را وقف یافتن راه‌ها و روش‌های نو برای پیشرفت و توسعه کرده‌اند و در این راه، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نمی‌کنند.
مرکز آمار ایران در آستانۀ ورود به قرن جدید خورشیدی و در تلاش مستمر برای تحول در نظام آماری کشور، ضمن اینکه برای تولید داده‌های دقیق مورد نیاز پژوهش‌‌گران کشور اهتمام میورزد، بیش از هر زمان دیگری، به پژوهش و تکیه بر نویافته‌های علمی در حوزه‌های آمارهای رسمی و علم داده نیازمند است و بر همین اساس و با در نظر گرفتن عنوان سال آماری پیش رو که «ورود به قرن جدید با حکمرانی داده‌ها، در نظام آماری نوین» نامگذاری شده است، سمت و سوی انجام پژوهش‌های مساله محور مورد نیاز تحول نظام آماری کشور معین می‌شود. مرکز آمار ایران به عنوان مرجع نظام آماری کشور، وظیفه خود دانسته و می‌داند تا همگام با پیشرفت‌های علمی روز جهانی، در مسیر نوین‌سازی نظام ملی آمار گام برداشته و تلاش کند. انجام سرشماری ثبتی مبنا در ایران یکی از مهمترین این تلاش‌ها و اقدامات خواهد بود.
بدیهی است «پژوهشکدۀ آمار» ‌به عنوان بازوی پژوهشی مرکز آمار و بلکه نظام آماری کشور، پشتوانه‌ای محکم و بی‌بدیل در پیمودن این مسیر رو به پیشرفت و نوآوری است و امید است همچنان که پژوهشکدۀ آمار تا به حال، نقش خود را در برآوردن نیازهای پژوهشی و تحلیلی نظام آماری به انجام رسانده است، از این پس نیز، با تلاشی مضاعف، در راستای تحقق چشم‌اندازهای پیش رو گام بردارد و نقش مؤثر خود را در پژوهش و ارائه تحلیل‌های دقیق و علمی بهتر از گذشته و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در نظام آماری و علمی و تعامل و همکاری موثر با موسسات علمی و پژوهشی موجود کشور ایفا نماید.
در همین‌جا بر خود لازم می‌دانم که این روز را به تمام پژوهشگران کشور تبریک عرض نموده و از زحمات تمام همکاران عزیزی که مرکز آمار ایران را در حوزۀ پژوهش‌ یاری می‌کنند؛ به‌ویژه پژوهشگران محترم پژوهشکدۀ آمار تقدیر و تشکر نمایم.

جواد حسین زاده
25/9/1399

تصاویر
  • متن پیام دکتر جواد حسین زاده، رئیس مرکر آمار ایران به مناسبت روز پژوهش و فناوری
اشتراک گذاری
طراحی سایت