اخبار و رویدادها

گروه آمار دانشکده علوم پایه دانشگاه کردستان به مناسبت روز جهانی آمار و روز ملی آمار و برنامه‌ریزی برگزار کرد
دوشنبه 05 آبان 1399
229

 گروه آمار دانشکده علوم پایه دانشگاه کردستان به مناسبت روز جهانی آمار و روز ملی آمار و برنامه‌ریزی برگزار کرد

وبینار «چشم‌انداز پیش روی نظام آمار رسمی نوین در ایران» از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ روز سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ به همت گروه آمار دانشکده علوم پایه دانشگاه کردستان و با همکاری مرکز آمار ایران و پژوهشکده آمار برگزار شد.

«مدرن‌سازی آمار رسمی، مفاهیم، و ابعاد مؤلفه‌های آن» عنوان سخنرانی آقای دکتر اشکان شباک، رئیس پژوهشکده آمار، به‌عنوان سخنران اول بود.

در ابتدای سخن، آقای دکتر شباک به ضرورت مدرن‌سازی در آمارهای رسمی، تاریخچه طرح موضوع مدرن‌سازی آمار رسمی در جهان، تشکیل گروه HLG-MOS، و مباحث مطرح‌شده و قطع‌نامه پایانی چهل و هشتمین نشست کمیسیون آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ در خصوص برنامه گذار و مدرن‌سازی آمار رسمی اشاره کردند.

ایشان مدرن‌سازی آمار رسمی را معادل مدرن‌سازی نظام آماری یا همان نظام ملی آمار، نظام منطقه‌ای آمار و نظام بین‌المللی آمار دانستند و الگوی مفهومی آن را تشریح کردند.

در ادامه به تفاوت دو مفهوم توسعه نظام‌های آمار رسمی و مدرن‌سازی آمار رسمی و موضوعاتی مانند قانون آمارهای رسمی و سرفصل‌های آن، برنامه‌های راهبردی و عملیاتی در این حوزه، و مؤلفه‌های کلیدی مدرن‌سازی آمار رسمی پرداختند.

سپس به اصول بنیادین آمار رسمی با رویکرد مدرن‌سازی مانند محرمانگی و کنترل افشای اطلاعات و چگونگی استفاده از ریزداده‌ها اشاره کردند.

مفهوم، فرایند و انواع تحلیل داده‌ها در نظام آماری مدرن، موضوع پایانی سخنرانی ایشان بود. همچنین ایشان در انتها به مهارت‌های مورد نیاز نظام آماری مدرن برای دانش‌آموختگان رشته آمار نیز اشاره‌ای کوتاه داشتند.

در سخنرانی دوم آقای ودود کرامتی، مشاور معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران به موضوع «نقش آمار ثبتی‌مبنا در نظام آماری مدرن» پرداختند.

در ابتدای سخنرانی دوم ایشان، داده‌های اداری، مه‌داده‌ها، داده‌های آزاد و وب‌کاوی را به‌عنوان ۴ مؤلفه منابع داده‌های جدید دانستند و در ادامه هر یک از این ۴ مؤلفه را معرفی کردند.

ابتدا ایشان به تعریف تقریبی از مه‌داده‌ها، مفهوم داد‌ه‌های وبی (وب‌کاوی) و روش‌ استخراج و موارد استفاده قانونی از آن‌ها و مفهوم داده‌های آزاد پرداختند و ارتباط بین داده‌های دولت‌باز، داده باز، کلان‌داده و انواع داده‌های دیگر را توصیف کردند.

داده‌های اداری موضوع بعدی سخنرانی ایشان بود. در این مبحث ایشان مفهوم ثبت اداری و ثبت آماری و مراحل پردازش ثبت اداری و تهیه ثبت آماری و روش‌های استفاده از ثبت‌های اداری و ساختار سیستم آماری مبتنی بر ثبت نوردیک را تشریح کردند. همچنین به روش انطباق رکوردها و جورسازی داده‌های حاصل از ثبت آماری و چالش‌های موجود در این مسیر، پرداختند.

در پایان آقای کرامتی به سرشماری، آمارگیری نمونه‌ای، و آمارگیری‌های مبتنی بر ثبت به‌عنوان سه روش تهیه و تولید آمار، و روش‌های مختلف سرشماری‌ها در ۲۰ سال اخیر و مزایای استفاده از آمارگیری‌های مبتنی بر ثبت از منظر فاصله زمانی جمع‌آوری داده‌ها اشاره کردند.

در انتها این وبینار با بخش پرسش و پاسخ حاضران و سخنران‌ها به پایان رسید.

تصاویر
  • گروه آمار دانشکده علوم پایه دانشگاه کردستان به مناسبت روز جهانی آمار و روز ملی آمار و برنامه‌ریزی برگزار کرد
اشتراک گذاری
طراحی سایت