اخبار و رویدادها

انجمن آمار ایران به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی نشست تخصصی با همکاری دستگاه های اجرایی برگزار کرد
دوشنبه 05 آبان 1399
330

 انجمن آمار ایران به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی نشست تخصصی با همکاری دستگاه های اجرایی برگزار کرد

 در ابتدا، جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شده و جناب آقای دکتر ایران‌پناه عضو انجمن آمار ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین و سخنرانان شرکت‌کننده در جلسه از جناب آقای دکتر راسخ رئیس انجمن آمار ایران به عنوان سخنران اول دعوت کردند تا سخنان خود را آغاز نمایند.

جناب آقای دکتر راسخ رئیس انجمن آمار ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن تشکر ویژه از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در برگزاری مراسم هفته آمار به این نکته اشاره کردند که اگرچه ویروس کووید ۱۹ باعث شد تا نتوانیم مثل هر سال مراسم را به‌صورت حضوری داشته باشیم اما حضور اساتید و دانشجویان سراسر کشور و همچنین مشارکت دستگاه‌های اجرایی در برگزاری این مراسم به صورت مجازی و اینترنتی قابل ستایش است و این فرصت فراهم شد تا به صورت راحت‌تر بتوانیم در مراسم روز آمار سایر دانشگاه‌ها در نقاط مختلف کشور به صورت مجازی حضور یابیم.

آقای دکتر راسخ در صحبت‌های خود با اشاره به شعار روز آمار با عنوان «حکمرانی داده‌ها» که در جلسه مشترک میان انجمن و مرکز آمار ایران و پژوهشکده‌ی آمار توسط مرکز آمار ایران پیشنهاد شده بود بیان کردند در این شعار انتخاب نظام آماری نوین در نظر گرفته شده است. ایشان با اشاره به آمارهای ثبتی و جمع‌آوری داده‌ها بر اساس داده‌های ثبتی‌مبنا گفتند تولید  big dataدر سازمان‌ها باید مورد توجه قرار گرفته و نیز باید به راستی‌آزمایی داده‌های تولیدشده نیز اهمیت داده شود. آقای دکتر راسخ در میان سخنان خود به این نکته اشاره کردند که انجمن آمار آمادگی همکاری فعال با سازمان‌ها در زمینه‌های آمارهای رسمی و مه‌داده‌ها دارد.

ایشان گفتند اگر قرار است مسیر جدید یا نوین‌سازی نظام آماری کشور به ثمر برسد باید راهکارهایی برای همراهی و فعال کردن مجموعه دانشگاهیان و دانش‌آموختگان آمار داشته باشیم. تلاش انجمن برای راه‌اندازی سازمان آمارشناسان و رتبه‌بندی آماردانان و متخصصین این حوزه از دیگر مواردی بود که آقای دکتر راسخ در میان سخنان خود به آن اشاره کردند و گفتند کمیته‌های ویژه‌ای به نام‌های «همکاری‌های آمارهای رسمی» و «رتبه‌بندی متخصصین آمار رسمی» در انجمن آمار تشکیل شده‌اند که برای رسیدن به اهداف نظام آماری نوین کشور فعالیت می‌کنند.

دومین سخنران این نشست جناب آقای دکتر ایوب فرامرزی معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران و عضو هیئت علمی پژوهشکده آمار بودند. ایشان سخنان خود را با تبریک روز آمار و آرزوی سلامتی در این روزهای کرونایی برای همه مردم دنیا آغاز کردند.

ایشان در ابتدای سخنان خود مقدمه کوتاهی در ارتباط با منطق و تفکرهایی که در پس‌پرده‌ی تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های مرکز آمار ایران بود ارائه دادند. همچنین با اشاره به تعریف علم اقتصاد که اختصاص منابع محدود به نیازهای نامحدود است آمار و تولید داده‌ها را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه بیان کردند با توجه به اینکه پیچیده‌تر شدن روابط، نیازهای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری را پیچیده‌تر کرده است باید به بهترین نحو ۳منبع (منابع انسانی، منابع فیزیکی و منابع مالی) را برای برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های به کار برده و کمیت و کیفیت این منابع را مورد توجه قرار دهیم. دکتر فرامرزی اشاره کردند مرکز آمار ایران تلاش می‌کند تا مواد اولیه که همان آمار و اطلاعات است را به شکل احسن و با کیفیت در اختیار سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور قرار دهد.

دکتر فرامرزی بیان کردند اصلی‌ترین رویکرد مرکز آمار ایران تمرکز بر ارتقای بهره‌وری بوده است و در این راستا تمرکز بر روی افزایش سرمایه انسانی صورت گرفته و تلاش‌هایی برای گسترش نیروی انسانی درگیر در حوزه تولید آمار و ارتقای توانمندی‌های همکاران این مرکز انجام شده است. ایشان از پژوهشکده آمار که مرکز آمار ایران را به خاطر ارتقای سرمایه انسانی در حوزه آماری کشور یاری می‌کنند تشکر و قدردانی نمودند.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به مأموریت مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۶ برای سرشماری عشایر کوچنده در کشور که قرار بود در سال ۱۳۹۹ با پیش‌بینی هزینه‌ای در حدود ۳۰ میلیارد تومان اجرا شود بیان کردند مرکز آمار ایران با خلق ارزش افزوده و ارتباط با اندیشمندان و پژوهشگران حوزه آمار رسمی و استفاده از ۱۵ سامانه آمار رسمی موفق شد سرشماری عشایر کوچنده را اجرا کند و بر اساس این گزارش تعداد جمعیت عشایر کوچنده یک میلیون و صد هزار نفر اعلام شد.

ایشان به برگزاری بزرگترین رویداد تولید آمار کشور یعنی سرشماری ۱۴۰۵ اشاره کردند و گفتند قرار است این سرشماری بر اساس آمار ثبتی انجام شود. دکتر فرامرزی با اشاره به چالش کرونا که از اواخر بهمن سال ۱۳۹۸ گریبانگیر کشور شد بیان کردند در این ایام بزرگترین مشکل عدم توانایی تماس مأموران آمارگیر با پاسخگویان به شکل دوره‌های پیشین بود که مرکز آمار ایران با امکان‌سنجی‌ای که صورت داد توانست آمارهای رسمی مورد نیاز را در این شرایط با استفاده از راه‌اندازی آمارگیری‌های تلفنی جمع‌آوری کند. همچنین بیان کردند جمع‌آوری اطلاعات به شکل خود اظهاری و اینترنتی در دستور کار معاونت طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی و معاونت اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران قرار گرفته است. ایشان مجدداً از پژوهشکده آمار که در این ایام کرونایی توانسته بود یاری رسان مرکز آمار ایران برای انجام طرح های پژوهشی و پایلوت های مورد نیاز مرکز بر اساس این شرایط بود تشکر و قدردانی کردند.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران در انتهای سخنان خود پیشنهادهایی برای همکاری های بیشتر و ارتقاء نظام آماری کشور در راستای نوین سازی ارائه دادند که عبارت‌اند از:

۱) تلاش جامعه دانشگاهی برای ارائه آموزش‌های به روز مورد نیاز دانشجویان

۲) سوق دادن پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت موضوع‌های مورد نیاز آمار رسمی کشور و نیازهای دستگاه‌های اجرایی در حوزه آمار رسمی

۳) از بین بردن قوانین دست و پاگیر سازمان‌ها و دستگاه‌ها به منظور به اشتراک‌گذاری داده‌ها

۴) اختصاص یک درصد اعتبارات دستگاه به امر پژوهش.

ایشان بیان کرد مرکز آمار ایران به عنوان یگانه مرجع آمار رسمی کشور تمام تلاش خود را برای ارتباط داشتن با سیستم دانشگاهی کشور در حوزه آمار رسمی به کار گرفته و توسط پژوهشکده آمار که به عنوان بازوی پژوهشی این مرکز فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه آقای دکتر شباک رئیس و عضو هیئت علمی پژوهشکده آمار در سخنان خود با اشاره به برگزاری متفاوت روز آمار به دلیل شرایط کرونایی کشور اضافه کردند در این سال، ارتباط بهتری بین سازمان‌ها، انجمن‌ها و نظام آمار متخصصین ایجاد شد و امیدوار هستیم تا این سال، سال شکوفایی و نهادینه شدن بیشتر نظام آماری کشور باشد. ایشان از سال ۱۴۰۰ را به عنوان سال ورود به قرن جدید شمسی نام بردند و گفتند در عصر حاضر نیاز به آمارهای دقیق و با کیفیت بیش از پیش احساس می‌شود لذا در بخش آموزش و پژوهش به بسترهای قانونی بیشتری نیاز داریم. ایشان با اشاره به اینکه حکمرانی داده مقدمه و پیش‌نیاز حکمرانی شایسته است گفتند این حکمرانی داده با شرایط محرمانگی سخت‌گیرانه سازمان‌ها قابل اجرا نیست.

ایشان با اشاره به مشخصات نظام آماری نوین بیان کردند لازم است مولفه‌های نظام آماری نوین را در کشور به بشناسیم و نیز اشاره کردند که نظام آماری نمی‌تواند بدون هماهنگی با دانشگاه‌ها و آکادمی‌ها ارتقا یابد از طرفی هم نهادهای علمی آماری کشور نمی‌توانند بدون ارتباط با نظام آماری کشور به ارتقایی دست یابند. آقای دکتر شباک در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کردند که نظام آماری مدرن در جهان یک نظام آماری به هم پیوسته است و در عصر انقلاب داده‌ها، نظام آمار از مجامع علمی جدا نیست. مجامع علمی و دانشگاه‌ها می‌توانند با تئوری‌پردازی و ساخت ابزارهای جدید به مدرن‌سازی نظام آماری کشور کمک کنند و نقش انجمن آمار در ایجاد این همکاری و افزایش دانش و سواد آماری بسیار حائز اهمیت است و در این راست پژوهشکده آمار آماده عقد تفاهم‌نامه و همکاری بیشتر با انجمن آمار ایران است

آقای زاهدیان رئیس مرکز آمار و اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنان خود به رفع موازی کاری و در کارهای دولتی با کمک انجمن‌ها و نهادهای مردم نهاد اشاره کردند که به خصوص در حوزه آمار این کار از طریق انجمن آمار می‌تواند صورت پذیرد. ایشان اشاره‌ای به راستی‌آزمایی داده‌های تولید شده داشتند و بیان کرد علاوه بر دولت لازم است نهادهای غیر دولتی همانند انجمن آمار و متخصصین علم آمار نیز نظارتی بر تولید داده و راستی‌آزمایی آنها داشته باشند. آقای زاهدیان بیان کردند لازم است دانش‌آموختگان و دانشجویان حوزه علم آمار را با نظام آماری کشور آشنا سازیم و کار با داده‌های خام به آنها آموزش داده شود. ایشان بیان کردند بهتر است در انجمن آمار علاوه بر مباحث قدیمی همانند سازمان نظام آمار شناسان موارد جدید دیگری نیز در دستور کار قرار گرفته و مورد بررسی قرار گیرد و نیز مرکز آمار ایران، انجمن آمار و پژوهشکده آمار فعالیت‌هایی را در راستای اجرای برنامه ملی آمار داشته باشد.

دکتر سعداله مرادی مشاور رییس پژوهشگاه قوه قضائیه و مدیر گروه پژوهشی حقوق و آمار گفتند طرح رصد و کاربردهای علم آمار در حوزه قضاوت و حقوق بیش از پیش نیازمند کمک اساتید و متخصصین این علم است و نیاز است تا طرح‌ها و تحقیقات توسط متخصصین و دانش آموختگان علم آمار صورت پذیرد و نیز ارتباط و همکاری‌های انجمن آمار با سازمان و دستگاه‌های دولتی دیگر بیشتر شود و در صورت امکان از حضور نمایندگان این سازمان‌ها در جلسات انجمن استفاده شود تا این نمایندگان درباره مشکلات موجود در سازمان‌های مربوط به خود ارایه گزارشی داشته باشند. ایشان با اشاره به اینکه در تدوین قانون در مجلس قانون‌گذار حضور مشاوران متخصص حوزه آماری بیش از پیش احساس می‌شود تاکید داشتند تا با تقویت عزت نفس فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگان رشته آمار قدم‌هایی در جهت رفع نیازهای دستگاه‌های اجرایی برداشته شود.

دکتر علیرضا ساجدی رییس گروه تحلیل آمارهای حیاتی دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور ضمن بیان تاریخچه‌ای از سازمان ثبت احوال کشور و فهالیت‌های این سازمان بیان کردند که سازمان ثبت احوال یکی از سازمان‌های پیشرو در جذب فارغ‌التحصیلان آمار و انتشار آمارهای به روز بوده است و امید است با برقراری ارتباط بهتر بین دانشگاه‌ها و سازمان گام‌های مثبت بیشتری برداشته شود انجمن آمار می‌تواند در این میان نقش حلقه واصل میان سازمان و جامعه دانشگاهی را پیدا کند.

در خاتمه این نشست مجدد آقای دکتر راسخ رئیس انجمن آمار و همچنین آقای دکتر محمدزاده، آقای دکتر یاری و همچنین بزرگان دیگر به بیان نظرات خود درباره موضوعات مطرح شده توسط سخنرانان نشست پرداختند.

 

تصاویر
  • انجمن آمار ایران به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی نشست تخصصی با همکاری دستگاه های اجرایی برگزار کرد
اشتراک گذاری
طراحی سایت