اخبار و رویدادها

دکتر اشکان شباک رییس پژوهشکده‌ آمار با رادیو گفت‌و‌گو مطرح کرد: در عصر انفجار داده ها، داده از نفت هم با ارزش‌تر است
ﺳﻪشنبه 24 تیر 1399
677

 دکتر اشکان شباک رییس پژوهشکده‌ آمار با رادیو گفت‌و‌گو مطرح کرد: در عصر انفجار داده ها، داده از نفت هم با ارزش‌تر است

رئیس پژوهشکدۀ آمار اظهار داشت: علی رغم اینکه آمار پیش نیاز توسعه و پیشرفت کشور است، متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها با تکیه بر قوانین گاه متضاد و یا دست و پاگیر داده‌های خود را محصور می‌کنند و اطلاعات موجود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار نمی‌دهند.

دکتر اشکان شباک (رئیس پژوهشکده آمار)در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» با موضوع برنامه‌ریزی و روش‌های نوین آماری که روز شنبه مورخ 21 تیرماه 1399 از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت، با تأکید بر نقش آمار در مدیریت نوین و اشاره به اینکه در دنیای امروز آمار، چراغ راه است، گفت: بدون آمار امکان برنامه‌ریزی و عملکرد درست از ما سلب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پژوهشکده آمار به عنوان یک بازوی علمی و پژوهشی نظام آماری کشور در خدمت مدیریت کلان کشور است، عنوان کرد: این پژوهشکده همواره در راستای بهبود روش‌های تولید آمار و افزایش کیفیت آمارها فعالیت می‌کند و در حال حاضر، علاوه بر‌ تهیۀ آمار در حوزه‌های مورد نیاز کشور، به موضوع تحلیل آمار نیز ورود پیدا کرده است.

رئیس پژوهشکدۀ آمار اضافه کرد: از آن‌جایی که اکثر دستگاه‌های تولید کننده آمار رسمی در کشور آمارها را باید در حد توصیف تحلیل می‌کنند، پژوهشکده آمار به طور جدی و دقیق تحلیل های علی و تجویزی و پیش بینی آمارهای رسمی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به این که پژوهشکده آمار طبق قوانین وزارت علوم فعالیت می‌کند و وابسته به مرکز آمار ایران است، عنوان کرد: پژوهشکده از سال ۱۳۷۸ کار خودش را شروع کرده است و در تمام سال‌های فعالیت، امر پژوهش را در اولویت کارها قرار داده است.

دکتر شباک با اشاره به موضوع «مدرن‌سازی نظام آماری»، ‌ توضیح داد: مدرن‌سازی نظام آماری باعث شده تا اتفاقات خوبی در مرکز آمار ایران شکل بگیرند و کیفیت داده‌ها نسبت به قبل ارتقاء پیدا کنند و در حال حاضر نیز رویکرد جدید مرکز آمار ایران، در آمارگیری‌های جدید ملموس است و کار خود را با جمع‌آوری «داده‌های ثبتی و کلان» پیش می‌برد.

او با بیان اینکه منابع نوین داده بر اساس تبادل ریزداده‌ها در نظام آماری شکل می‌گیرند، اظهار داشت: قانون آمار مدرن، باید تمام ضوابط و نحوه تبادلات داده‌ها در بین دستگاه‌ها را مشخص کرده و «فهرست آمار رسمی»، «عدم شکل‌گیری موازی‌کاری» و «نظارت فنی و تخصصی آماری» از جمله ضوابطی هستند که در قانون آمار مدرن به آن‌ها تاکید میشود

وی با تأکید بر اینکه آمار پیش‌نیاز پیشرفت کشور است و با اشاره به مشکلات اقتصادی ایران، توضیح داد: اقتصاد ایران، مفاهیمی چون جهش تولید و اقتصاد مقاومتی زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسند که «نظام آماری پویا، مناسب و پیوسته» در کشور موجود باشد و اگر این «نظام آماری پیوسته» در اولویت اقدامات حکومتی قرار بگیرد، بسیاری از مشکلات فعلی کشور برطرف می‌شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ آمار در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه داده از نفت ارزش‌مندتر است، اضافه کرد: در دهه‌های گذشته، نفت برای همه کشورها ثروتی کلان و ارزشمند به شمار می‌آمد، اما امروزه «داده» مهم‌ترین ثروت کشورها محسوب می‌شود که متأسفانه ارزش «داده» در کشور ما کمتر شناخته شده است و در شرایطی که ایران با تحریم‌های ظالمانه مواجه است، ارزش داده‌ها چندین برابر برای ما بیشتر می‌شوند.

این کارشناس آمار ادامه داد: متاسفانه اکثر دستگاه‌های کشور «داده» را به ثروت بخشیِ خودشان محدود می‌کنند، در حالی که «داده» یک دارایی ملی است و به واسطه بیت‌المال به دست می‌آید و یک کالای عمومی است.

رئیس پژوهشکدۀ آمار در پایان با انتقاد از همکاری برخی دستگاه‌های دولتی در خصوص اشتراک داده‌های خود با مرکز آمار ایران، توضیح داد که بسیاری از دستگاه‌ها با تکیه بر قوانین دست و پاگیر داده‌های خود را محصور می‌کنند و اطلاعات موجود را در اختیار مرکز آمار ایران و به تبع آن پژوهشکده  قرار نمی‌دهند.

 

 

 

تصاویر
  • دکتر اشکان شباک رییس پژوهشکده‌ آمار با رادیو گفت‌و‌گو مطرح کرد: در عصر انفجار داده ها، داده از نفت هم با ارزش‌تر است
اشتراک گذاری
طراحی سایت