اخبار و رویدادها

طرح پژوهشی امکان‌سنجی تولید جمعیت شبیه‌سازی شده برای طرح نیروی کار مرکز آمار ایران به روش همگذاشتی منتشر شد
چهارشنبه 29 خرداد 1398
682
دشواری روز‌افزون گردآوری اطلاعات به روش‌های سنتی به دلیل پیچیدگی‌های امروزی جوامع آماری، نیاز به مطالعه برای دگرگونی یا بهنگام سازی روش‌های آمارگیری را ضروری کرده است. استفاده از دیگر منابع داده‌ها و مدل‌سازی، از روش‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان جایگزین روش‌های آمارگیری به کار رفته یا به افزایش دقت برآوردها و استنباط‌های ناشی از آمارگیری‌های سنتی یاری رسانند. معمولا یک مجموعه داده قادر به تأمین همه‌ی نیازهای محققان برای تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیست و این مسئله پژوهشگر را وادار به استفاده از انواع مختلفی از داده‌های موجود مانند ریزداده‌ها و داده‌های گردآوری شده در سرشماری‌ها می‌کند. 

 طرح پژوهشی امکان‌سنجی تولید جمعیت شبیه‌سازی شده برای طرح نیروی کار مرکز آمار ایران به روش همگذاشتی منتشر شد

دشواری روز‌افزون گردآوری اطلاعات به روش‌های سنتی به دلیل پیچیدگی‌های امروزی جوامع آماری، نیاز به مطالعه برای دگرگونی یا بهنگام سازی روش‌های آمارگیری را ضروری کرده است. استفاده از دیگر منابع داده‌ها و مدل‌سازی، از روش‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان جایگزین روش‌های آمارگیری به کار رفته یا به افزایش دقت برآوردها و استنباط‌های ناشی از آمارگیری‌های سنتی یاری رسانند. معمولا یک مجموعه داده قادر به تأمین همه‌ی نیازهای محققان برای تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیست و این مسئله پژوهشگر را وادار به استفاده از انواع مختلفی از داده‌های موجود مانند ریزداده‌ها و داده‌های گردآوری شده در سرشماری‌ها می‌کند.  جداول سرشماری شامل اطلاعاتی در مورد توزیع جغرافیایی جمعیت است اما معمولا اطلاعات جزئی‌تر در مورد ویژگی‌های افراد یا خانوار، از ریزداده‌های حاصل از آمارگیری‌های نمونه‌ای به دست می‌آید. در اغلب موارد اطلاعات حاصل از این آمارگیری‌ها در سطوح بزرگتر موجود است. یکی از روش‌های برآورد که در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است، روش ساخت جمعیت همگذاشتی است که به عنوان یک ابزار آماری مهم، می‌تواند در چنین مواردی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع روش ساخت داده‌ی همگذاشتی، علاوه بر تأمین ریزداده‌ها در سطوح جغرافیایی، مجموعه داده‌ای تولید می‌کند که اصول محرمانگی را رعایت می‌کند و قابلیت انتشار عمومی برای استفاده‌ی محققان و موارد آموزشی دارد.

بر این اساس با هدف پاسخگویی به نیاز موجود در خصوص اطلاع از وضعیت اشتغال و بیکاری جمعیت، طرح پژوهشی « امکان‌سنجی تولید جمعیت شبیه‌سازی شده برای طرح نیروی کار مرکز آمار ایران به روش همگذاشتی» در دستور کار پژوهشکده‌ی آمار قرار گرفت. این پژوهش سعی در معرفی روشی برای برآورد نرخ بیکاری  در نواحی جغرافیایی دارد که داده‌های تولید شده به این روش هم قابل استناد هستند و هم اصول محرمانگی را حفظ می‌کنند. از بین شهرستان‌های کشور چهار شهرستان اسلام‌آبادغرب، گچساران، دهلران و ابهر به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده‌اند. به منظور مقایسه دقت برآورد نرخ بیکاری به این روش با مقدار واقعی آن، این کار را برای ۳۱ استان کشور نیز انجام داده‌ایم که نتایج مطلوبی به دست آمد.

این پژوهش در گروه پردازش داده‌ها و اطلاع‌رسانی پژوهشکده‌ی آمار توسط آقای دکتر اشکان شباک به عنوان مجری طرح و آقایان حامد لروند، دکتر کاوه کیانی، دکتر عباس مرادی و دکتر نادر حکیمی‌پور به عنوان همکاران اصلی طرح پژوهشی انجام شده است که بدین وسیله از همه این عزیزان صمیمانه تشکر و قدردانی می‌شود.

نتایج بررسی در گزارش نهایی طرح ارائه شده و گزارش در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

فایل گزارش کامل این طرح پژوهشی در بخش «فروشگاه» وب‌گاه پژوهشکده‌ی آمار ایران به نشانی www.srtc.ac.ir قابل تهیه است.

 

تصاویر
  • طرح پژوهشی امکان‌سنجی تولید جمعیت شبیه‌سازی شده برای طرح نیروی کار مرکز آمار ایران به روش همگذاشتی منتشر شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت