اخبار و رویدادها

طرح پژوهشی «حساب کار در ایران: مفاهیم، اصول و روش‌ها» منتشر شد
ﺳﻪشنبه 27 آذر 1397
337
بررسی وضعیت اشتغال در کشور با وجود آمار و ارقام متفاوت از منابع آماری مختلف از جمله آمارگیری نیروی کار، جداول داده-ستانده، سرشماری نفوس و مسکن، آمارهای ثبتی و ...، و عدم دستیابی به یک عدد واحد برای اشتغال کل کشور از چالش‌های پیش روی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران این حوزه در اغلب کشورهای جهان است.

 طرح پژوهشی «حساب کار در ایران: مفاهیم، اصول و روش‌ها» منتشر شد

بررسی وضعیت اشتغال در کشور با وجود آمار و ارقام متفاوت از منابع آماری مختلف از جمله آمارگیری نیروی کار، جداول داده-ستانده، سرشماری نفوس و مسکن، آمارهای ثبتی و ...، و عدم دستیابی به یک عدد واحد برای اشتغال کل کشور از چالش‌های پیش روی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران این حوزه در اغلب کشورهای جهان است. برای انسجام بخشیدن به این آمارها لازم است آمار عرضه‌ی نیروی کار از طریق اطلاعات طرح‌های خانواری از جمله آمارگیری نیروی کار با آمار تقاضای نیروی کار حاصل از آمارگیری‌های کارگاهی و حساب‌های ملی و اطلاعات جداول داده – ستانده گردآوری شود و پس از تلفیق و تطبیق این منابع اطلاعاتی، آمارهای یکپارچه در حوزه‌ی اشتغال به دست آید.

بر این اساس پژوهشکده‌ی آمار با توجه به رسالت خود در زمینه‌ی اجرای طرح‌های پژوهشی با هدف افزایش کیفیت آمارها و در نظر گرفتن نیاز سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان به آمارهای دقیق و بهنگام و تحلیل آن‌ها، طرح پژوهشی «تهیه‌ی حساب کار در ایران: مفاهیم، اصول و روش‌ها» را در دستور کار خود قرار داد، که اجرای آن از خرداد ۱۳۹۶ آغاز شد و گزارش نهایی آن اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

هدف اصلی این طرح مطالعاتی، آشنایی با مفاهیم، اصول و چارچوب مفهومی حساب کار یا سیستم حسابداری کار، تعیین چارچوب مناسب و قابل دستیابی برای تهیه‌ی حساب کار در ایران و محاسبه‌ی حساب اشتغال، حساب ساعات کار و حساب درامد از کار در ایران فارغ از درنظر گرفتن منبع تولید اطلاعات است.  بر اساس قطعنامه‌ی بین‌المللی آمار کار دامنه‌ی آمار کار علاوه بر اشتغال، ساعات کار و درامد از کار، پدیده‌های دیگری در ارتباط با جهان کار را نیز در بر می‌گیرد که امید است بتوان تدریجاً سلسله حساب‌های کار از حساب اشتغال، حساب ساعات کار و حساب درامد از کار را به تمامی اجزاء دیگر آمار کار گسترش داد. نتایج بررسی در گزارش نهایی طرح ارائه شده و گزارش در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

تصاویر
  • طرح پژوهشی «حساب کار در ایران: مفاهیم، اصول و روش‌ها» منتشر شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت