اخبار و رویدادها

طرح پژوهشی «خطاهای طبقه‌بندی در آمارهای جریان» منتشر شد
شنبه 01 دی 1397
411
در تجزیه و تحلیل آمارهای بازار کار علاوه بر شاخص‌های مربوط به یک مقطع زمانی خاص، آمارهای مربوط به تغییرات بین مقاطع زمانی مختلف نیز مورد نیاز است. این آمارها که با عنوان آمارهای جریان شناخته می‌شود در صورت استفاده از نمونه‌گیری چرخشی، به علت وجود افراد مشترک در دوره‌های مختلف آمارگیری، قابل محاسبه است. آمارهای جریان، همه‌ی آمارهای ورودی-خروجی نیروی کار و تغییر وضعیت نیروی کار بین دو دوره را ارائه می‌کند.

 طرح پژوهشی «خطاهای طبقه‌بندی در آمارهای جریان» منتشر شد

در تجزیه و تحلیل آمارهای بازار کار علاوه بر شاخص‌های مربوط به یک مقطع زمانی خاص، آمارهای مربوط به تغییرات بین مقاطع زمانی مختلف نیز مورد نیاز است. این آمارها که با عنوان آمارهای جریان شناخته می‌شود در صورت استفاده از نمونه‌گیری چرخشی، به علت وجود افراد مشترک در دوره‌های مختلف آمارگیری، قابل محاسبه است. آمارهای جریان، همه‌ی آمارهای ورودی-خروجی نیروی کار و تغییر وضعیت نیروی کار بین دو دوره را ارائه می‌کند. دسترسی به این آمارها، امکان تحلیل‌های گسترده‌تر بازار کار را فراهم می‌آورد.

آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران با استفاده از نمونه‌های چرخشی از سال ۱۳۸۴ به صورت فصلی اجرا می‌شود. بر اساس داده‌های این آمارگیری پژوهشکده‌ی آمار در سال‌های ۱۳۸۹ و  ۱۳۹۳ به محاسبه، تحلیل و ارائه‌ی آمارهای جریان پرداخته است. یکی از مهم‌ترین خطاهای غیرنمونه‌گیری در آمارهای جریان، خطای پاسخ است که ممکن است به طبقه‌بندی نادرست افراد به رده‌های مختلف نیروی کار (شاغل‌، بیکار و غیر فعال) منجر شود. برای به کار بردن آمارهای جریان بهتر است خطای طبقه‌بندی آن‌ها نیز بررسی و مشخص شود تا با اطلاع از حدود این خطا تحلیل‌های برگرفته از این آمارها انجام شوند.

بر این اساس پژوهشکده‌ی آمار با توجه به رسالت خود در زمینه‌ی اجرای طرح‌های پژوهشی با هدف افزایش کیفیت آمارها و در نظر گرفتن نیاز سیاست­گذاران و برنامه­ریزان به آمارهای دقیق و بهنگام و تحلیل آن‌ها، طرح پژوهشی «خطاهای طبقه‌بندی در آمارهای جریان» را در دستور کار خود قرار داد، که اجرای آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و گزارش نهایی آن اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

تصاویر
  • طرح پژوهشی «خطاهای طبقه‌بندی در آمارهای جریان» منتشر شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت