اخبار و رویدادها

همایش روز جهانی جمعیت برگزار شد
ﺳﻪشنبه 25 تیر 1392
582
مراسم روز جهانی جمعیت سال 1392 با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی ایران و صندوق جمعیت ملل متحد روز دوشنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

 همایش روز جهانی جمعیت برگزار شد

روز جهانی جمعیت از سال ۱۹۸۹ میلادی توسط سازمان ملل متحد به این عنوان نام‌گذاری شده است. مراسم این روز همه ساله در یازدهم جولای در سراسر جهان برگزار می‌گردد اما در جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل تقارن این روز با آغاز ماه مبارک رمضان، این مراسم زودتر از موعد برگزار شد. شعار سال ۱۳۹۲ برای روز جهانی جمعیت در ایران بهداشت باروری نوجوانان انتخاب شد.

مراسم روز جهانی جمعیت سال ۱۳۹۲ با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی ایران و صندوق جمعیت ملل متحد روز دوشنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

شرکت‌کنندگان متعددی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ثبت احوال کشور، مرکز آمار ایران، پژوهشکده‌ی آمار، وزارت ورزش و جوانان، اساتید دانشگاه، نمایندگان سازمان ملل متحد در این مراسم حضور داشتند. در این مراسم سخنرانان آیت‌ ا... حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان، آقای دکتر حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آقای دکتر ناظمی اردکانی رییس سازمان ثبت احوال کشور، سرکار خانم دکتر رخشانی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آقای دکتر محمت هولکی اوز نماینده‌ی صندوق جمعیت ملل متحد در ایران و آقای گری لوییس هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد به ایراد سخنرانی پرداختند.
آیت ا... حائری شیرازی به تشریح نقش جمعیت با معنویات و کیفیت بالا پرداخت. وی با ارائه‌ی مراجعی از قرآن و آموزه‌های اسلامی بر اهمیت اعتدال در تمامی برنامه‌ها تأکید نمود. ایشان هم‌چنین افزودند که اثربخشی تعامل بین کمیت و کیفیت است. وی در سخنرانی خود خواستار آگاه نمودن مردم توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تصمیم‌گیری آگاهانه و آزادانه شد.

دکتر محمد ناظمی ‌اردکانی در همایش گرامیداشت روز جهانی جمعیت، با بیان این که موضوع جمعیت از گذشته تا به امروز جزو اساسی‌ترین مباحث مدیریت هر کشور و نظام برنامه‌ریزی قلمداد می‌شود، تأکید کرد: در کشور ایران نیز طی یک سال گذشته و در پی مباحث مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور محترم و سایر مسئولان و صاحبنظران، بازنگری در سیاست‌های کنترل جمعیت در دستور کار مجامع سیاست‌گذار و قانون‌گذار قرار گرفته است. وی ادامه داد: رهنمودهای سال گذشته مقام معظم رهبری (مدظله) در خصوص جمعیت کشور نشان از این دارد که بی‌توجهی به این امر می‌تواند مشکلات بزرگ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برای نظام اسلامی به دنبال داشته باشد، بنابراین همفکری و مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی و مجامع علمی و تخصصی باید در جهت اجرای هرچه اثربخش‌تر سیاست‌ها، راهبردها و قوانینی که در راستای رهنمودهای ایشان تدوین می‌شود، به کار گرفته شود.
در این همایش دکتر طریقت منفرد وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم سرعت گرفتن تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور، اظهار کرد: در اجرای سیاست‌های جمعیتی، تا حدی تندروی شده و این سیاست‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرد.

در ادامه این همایش، دکتر فاطمه رخشانی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت نسبت به کاهش میانگین نرخ رشد جمعیت در کشور هشدار داد و گفت: اکنون نرخ فرزندآوری هر خانواده حدود ۱.۷۹ است و این در حالی است که بر اساس استاندارد جهانی نرخ فرزندآوری باید حداقل ۲.۱ باشد. وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای اصلاح سیاست‌های جمعیتی، اظهار کرد: هم اکنون مسیر وزارت بهداشت در بحث سیاست‌های جمعیتی به خوبی روشن شده است. دکتر رخشانی با تأکید بر ضرورت اتخاذ سیاست‌هایی به منظور جلوگیری از روند کاهش رشد جمعیت، تصریح کرد: کیفیت مراقبت‌های مربوط به دوران بارداری در طول سال‌های اجرای برنامه‌های تشویقی افزایش جمعیت، باید مد نظر باشد.

در این همایش دو پنل تخصصی همزمان برای شرکت کنندگان برگزار شد. نخستین پنل با موضوع سلامت بارداری زوجین جوان از دیدگاه های مختلف با مسئولیت جناب آقای دکتر فرهادی نسب و دومین پنل بر سیاست گذاری خدمات سلامت باروری زوجین جوان تمرکز داشت.

در پنل اول، آقایان دکتر فرهادی نسب، علیرضا زاهدیان و خانم‌ها دکتر شهلا کاظمی‌پور، دکتر بصیر و دکتر اردلان سخنرانی‌هایی در زمینه‌ی سلامت باروری زوجین جوان ارایه دادند. برگزار کننده پنل اول، پس از نتیجه‌گیری مباحث اعلام نمود که میزگردهای تخصصی و مشاوره‌های بیش‌تری به‌منظور بحث در زمینه‌ی سلامت نوجوانان در ماه‌های آینده برگزار خواهد شد.

در پنل دوم آقایان دکتر شهرام یزدانی، مهندس حسن‌زاده، علی اکبر محزون، دکتر محمد مهدی گویا و دکتر علی سنگی سخنرانی‌هایی در زمینه‌ی سیاست گذاری و دیدگاه‌های سلامت و بهداشت باروری زوجین ارایه دادند. پنل دوم با جمع بندی مختصری از مباحث میان مخاطبان از جمله دسترسی به تسهیلات بهداشت باروری در برخی از استانها، نقش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه مسائل جمعیتی و ایجاد آگاهی میان دانش آموزان و همچنین محدودیت‌های موجود در برخی از مدارس برای آموزش دانش آموزان در زمینه مسائل، خدمات و تسهیلات بهداشت به پایان رسید.

بر اساس این گزارش، از سوی سازمان ملل متحد، سال ۲۰۱۳ میلادی به‌عنوان سال جهانی آمار نامگذاری شده است که به این مناسبت مرکز آمار ایران با همکاری انجمن آمار ایران، پژوهشکده‌ی آمار و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی با تشکیل ستاد ملی سال جهانی آمار برنامه‌ی ویژه‌ای را در این سال به اجرا در خواهد آمد.

تصاویر
  • همایش روز جهانی جمعیت برگزار شد
اشتراک گذاری
طراحی سایت