اخبار و رویدادها

دوشنبه 16 شهریور 1394
257
رییس پژوهشکده آمار: همگانی کردن آمار و جا انداختن تفکر آماری در میان اقشار مختلف جامعه، وظیفه مهم تولید کنندگان آمار در کشور به شمار می‌رود

 کارگاه آموزشی آمارهای رسمی برای خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) توسط پژوهشکده آمار برگزار گردید.

رییس پژوهشکده آمار: همگانی کردن آمار و جا انداختن تفکر آماری در میان اقشار مختلف جامعه، وظیفه مهم تولید کنندگان آمار در کشور به شمار می­رود

کارگاه آموزشی آمارهای رسمی برای خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی توسط پژوهشکده آمار و با هدف آشنا ساختن خبرنگاران با مفاهیم پایه ای در تولید آمارهای رسمی در کشور (با تاکید بر تولید شاخص های کلان اقتصادی) در روز یکشنبه مورخ شانزدهم شهریورماه آغاز به کار کرد.

در ابتدای افتتاحیه این دوره آموزشی خانم دکتر رفعتی مدیر کل پژوهش های ایرنا رویکرد جدید خبرگزاری ایرنا را مبتنی بر هم افزایی با سازمان ها و نهادهای اجرایی کشور به منظور ارایه و انعکاس فعالیت های این دستگاه ها به جامعه ذکر کرد. ایشان افزود:  کارگروه‌های تخصصی برای انعکاس فعالیت های تخصصی سازمان ها در خبرگزاری تشکیل شده است که یکی از این کارگروه‌ها، کارگروه آمار است.

وی در ادامه گفت :هدف کارگروه آمار آشنا سازی خبرنگاران با فعالیت های آماری مرکز آمار ایران،افزایش سواد آماری و انعکاس فعالیت آنها از طریق رسانه ها می باشد.

 خانم دکتر رضایی رییس پژوهشکده آمار نیز  با بیان اهمیت و نقش ارایه آمار و اطلاعات برای اقشار مختلف جامعه نظیر مدیران،   برنامه ریزان  و سیاست گذاران، تقویت تفکر آماری و سواد آماری در جامعه را از اهداف این کارگاه برشمرد.
دکتر زهرا رضایی ضمن اشاره به نامگذاری ۲۸مهر ماه ۹۴به عنوان روز جهانی آمار از طرف بخش آمار سازمان ملل متحد و  همچنین  فعالیت‌هایی که در این راستا توسط پژوهشکده آمار و مرکز آمار و همچنین برخی دستگاه های اجرایی صورت گرفته است،  همگانی کردن آمار و ارتقای تفکر آماری در میان همه اقشار جامعه نظیر دانش آموزان،معلمان،دانشجویان و برنامه ریزان به همراه  تفسیرهای صحیح از آمار را از رسالت های خطیر تولید کنندگان آمار در کشور ذکر کرد.
رییس پژوهشکده آمار جلوگیری از ارایه تعابیر و تفاسیر نادرست از شاخص های منتشر شده مثل نرخ بیکاری، نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی را به عنوان وظیفه مشترک تولید کنندگان آماری در کشور و اصحاب رسانه  بیان کرد.

مدیر روابط عمومی و همکاری های بین الملل مرکز آمار ایران نیز گفت: هم اکنون وضعیت آمار در کشور چندان رضایت بخش نیست و باید تلاش های بیشتری در جهت ارتقا فرهنگ آماری صورت گیرد. فرشاد گلستان جوزانی بیان داشت: فرهنگ آماری یکی از شاخص های توسعه در هر کشور محسوب می شود. وی تاکید کرد: حضور خبرنگاران در این کارگاه آموزشی می تواند در ارتقا فرهنگ آماری جامعه نقش ارزنده ای ایفا کند زیرا رسانه در دهکده کوچک جهانی نقش مهمی در توازن کردارهای انسانی دارد.

در ادامه این نشست دکتر نواب پور، استاد دانشگاه علامه طباطبایی ، با تاکید بر اهمیت آمار برای دولت ها، نسبت به ارایه و انعکاس نادرست و غیر دقیق آمار از سوی برخی  رسانه ها اظهار تاسف کرد. ایشان افزود ارایه آمار و اطلاعات درست به عموم جامعه منجر به ایجاد شناخت و تفکر  و قضاوت درست در مردم می­شود و به دنبال  آن شاهد عکس­العمل و رفتار درست و منطقی مردم خواهیم بود. گفتنی است این کارگاه آموزشی به مدت ۴ روز با بهره گیری از اساتید مجرب در حوزه آمار رسمی در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

اشتراک گذاری
طراحی سایت