اخبار و رویدادها

دوشنبه 21 دی 1394
296
در سالهای اخیر فقر و روشهای اندازه‌گیری آن در دو حوزه سیاستگذاری و دانشگاهی کشور مورد توجه قرار گرفته است. بویژه از اواخر دهه۸۰ و با اجرای برنامه هدفمند‌سازی یارانه‌ها که بر اساس بسیاری از مطالعات انجام شده باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در روند و الگوی مصرفی خانوارها شد، مسئله اندازه‌گیری و برآورد خط فقر و شاخص‌های نابرابری اهمیت بالاتری پیدا کرد.

 طرح پژوهشی برآورد خط فقر و شاخص‌های نابرابری در ایران منتشر شد.

 در سالهای اخیر فقر و روشهای اندازه‌گیری آن در دو حوزه سیاستگذاری و دانشگاهی کشور مورد توجه قرار گرفته است. بویژه از اواخر دهه۸۰و با اجرای برنامه هدفمند‌سازی یارانه‌ها که بر اساس بسیاری از مطالعات انجام شده باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در روند و الگوی مصرفی خانوارها شد، مسئله اندازه‌گیری و برآورد خط فقر و شاخص‌های نابرابری اهمیت بالاتری پیدا کرد. بر این اساس تلاشهای زیادی در قالب مطالعات پژوهشی، ارائه مقالات یا تألیف کتب، برگزاری همایش‌های مختلف و ... صورت گرفت تا مقوله فقر و شاخص‌های نابرابری در ایران از ابعاد مختلف بررسی گردد.

در این مطالعه تلاش شده است که اولاً مفاهیم مختلف فقر و نابرابری و روش‌های محاسبه خط فقر و شاخص‌های نابرابری معرفی شوند و سپس متناسب با هر یک از این مفاهیم و روش‌ها خط فقر و شاخص‌های نابرابری محاسبه شوند. در واقع هدف اصلی این مطالعه آن است که با محاسبه انواع خط فقر زمینه مساعد برای تصمیم‌گیری پیرامون برنامه‌های حمایتی با توجه به منابع محدود فراهم آید.

فایل این طرح پژوهشی در بخش فروشگاه وب‌گاه پژوهشکده آمار ایران به نشانی www.srtc.ac.ir قابل دسترسی است.

اشتراک گذاری
طراحی سایت