اخبار و رویدادها

طرح پژوهشی براورد فرصت شغلی در ایران منتشر شد.
دوشنبه 27 اردیبهشت 1395
258
امروزه توسعه آمار و اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضای نیروی کار یکی از مهمترین نیازهای برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در حوزه بازار کار است. از آنجا که کارفرمایان به‌عنوان متقاضیان نیروی کار وجویندگان کار به‌عنوان عرضه‌کنندگان نیروی کار دو عامل مهم و تعیین‌کننده در بازارکار محسوب می‌شوند، و همچنین به دلیل ناهمگن بودن کارگران و مشاغل و عدم تطابق افراد بیکار و فرصت‌های شغلی و ارائه‌‌ی آمار و ارقام متفاوت از افراد و سازمان‌های مختلف، بررسی وضعیت بازار کار ایران و براورد فرصت‌های شغلی به منظور تعیین سازوکار ارتباط بین کارفرمایان و جویندگان کار در جذب نیرو و اشتغال افراد و تعیین سیاست‌ها و اقدامات کلان بر این سازوکار، بسیار ضروری است.

 طرح پژوهشی براورد فرصت شغلی در ایران منتشر شد.

 امروزه توسعه آمار و اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضای نیروی کار یکی از مهمترین نیازهای برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در حوزه بازار کار است. از آنجا که کارفرمایان به‌عنوان متقاضیان نیروی کار وجویندگان کار به‌عنوان عرضه‌کنندگان نیروی کار دو عامل مهم و تعیین‌کننده در بازارکار محسوب می‌شوند، و همچنین به دلیل ناهمگن بودن کارگران و مشاغل و عدم تطابق افراد بیکار و فرصت‌های شغلی و ارائه‌‌ی آمار و ارقام متفاوت از افراد و سازمان‌های مختلف، بررسی وضعیت بازار کار ایران و براورد فرصت­های شغلی به منظور  تعیین سازوکار ارتباط بین کارفرمایان و جویندگان کار در جذب نیرو و اشتغال افراد و تعیین سیاست‌ها و اقدامات کلان بر این سازوکار، بسیار ضروری است.

به منظور مطالعه‌ی پویایی بازار کار و براورد فرصت شغلی، در این طرح پژوهشی پس از  انجام مطالعات تطبیقی و بررسی تجربیات کشورهای مختلف و مرور روش­های براورد فرصت شغلی، به براورد فرصت شغلی در ایران پرداخته شده است. روش‌های مختلفی از جمله استفاده از اطلاعات شاغلین تحت پوشش بیمه‌ها و تجزیه و تحلیل فایل داده‌های بیمه‌های تأمین‌اجتماعی و سایر بیمه­ها، استفاده از پایگاه‌های داده‌های طولی واحدهای کسب و کار و تجزیه و تحلیل آن، اضافه کردن چند پرسش در پرسشنامه‌های کارگاهی به منظور براورد فرصت شغلی و در نهایت استفاده از آمارهای جریان نیروی کار از جمله روش‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی مناسب برای براورد فرصت شغلی است.

با توجه به عدم دسترسی به فایل شاغلین تحت پوشش بیمه‌ها، در این طرح پژوهشی با استفاده از اطلاعات اشتغال بخش صنعت برای کارگاه‌های بالای ۱۰ کارکن و بیشتر، به براورد فرصت شغلی از نظر تقاضای نیروی کار برای گروه هدف و همچنین براساس آمارهای جریان نیروی کار به براورد فرصت شغلی طی سال‌های ۱۳۸۴- ۱۳۹۳از نظر عرضه نیروی کار پرداخته شده است.

اجرای این طرح پژوهشی از مرداد سال ۱۳۹۳ آغاز شد و گزارش نهایی آن اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

فایل این طرح پژوهشی در بخش فروشگاه وب‌گاه پژوهشکده آمار ایران به نشانی www.srtc.ac.ir قابل دسترسی است.

تصاویر
  • طرح پژوهشی براورد فرصت شغلی در ایران منتشر شد.
اشتراک گذاری
طراحی سایت