اخبار و رویدادها

نشست تخصصی «قانون آمار، آسیب‌های گذشته و رویکردهای آینده »برگزار شد.
ﺳﻪشنبه 09 آبان 1396
414
نشست تخصصی «قانون آمار، آسیب‌های گذشته و رویکردهای آینده» با حضور نمایندگانی از مرکز آمار ایران، پژوهشکده‌ی آمار، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان و دستگاه‌های اجرایی در سالن همایش مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد در تاریخ ۳ آبان ۹۶ برگزار شد.

 نشست تخصصی «قانون آمار، آسیب‌های گذشته و رویکردهای آینده »برگزار شد.

اولین سخنران این نشست، دکتر محمد نورمحمدی رییس پژوهشکده‌ی آمار بودند. ایشان ضمن اشاره به برخی چالش‌های موجود در نظام آماری کشور به ارایه و تحلیل ویژگی‌های یک قانون آمار جامع و کارا پرداختند. بر این اساس، توجه به اصول آماری نظیر استقلال حرفه‌ای، قابلیت اعتماد، بی‌طرفی و شفافیت، اصول حکمرانی آماری نظیر ساختار نظام آماری و سازمان‌های متولی آمار، جایگاه و نقش برنامه ملی آمار و نحوه انتصاب مسئولان نظام آماری و اصول انتشار نتایج و داده‌ها نظیر محرمانگی، انتشار ریز داده‌ها و انتشار فراداده‌ها از جمله موضوعات قابل توجه در بازنگری قانون مرکز آمار و تدوین قانون ملی آمار است. در پایان ایشان ضرورت حذف قوانین و مقررات ناقض قانون ملی آمار و همچنین تعیین مجازات‌های مربوط به نقض مواد قانونی را یادآوری نمودند.

سپس آقای دکتر نعمت‌الهی رییس امور حقوقی و قوانین سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور ضمن مروری بر قوانین کشور در حوزه‌ی نظام آماری بر لزوم تصحیح بخشی از قوانین موجود برای هماهنگی با روند مدرن‌سازی نظام آماری تأکید نمودند.

سخنران بعدی این نشست آقای دکتر قاسمی معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بودند. ایشان در سخنرانی خود به این نکته اشاره نمودند که علاوه برتصحیح قوانین، برای مدرن‌سازی نظام آماری کشور نیازمند تصحیح فرایندهای تولید آمار نیز می‌باشیم. در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس با همکاری هیئت رئیسه مجلس و مرکز آمار ایران و معاونت حقوقی سازمان برنامه و بودجه در نظر دارد تا پیش‌نویس اولیه‌ی قانون نظام آماری کشور را تا پایان سال ۹۶ تهیه کرده و به تایید برساند.

آقای دکتر خدابخشی نماینده مردم شریف الیگودرز در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان سخنران بعدی ضمن تاکید بر اهمیت اصلاح قانون و رفع نواقص نظام آماری، مجلس شورای اسلامی را مصمم به اعمال تغییرات لازم برای تضمین استقلال حرفه‌ای مرکز آمار ایران و افزایش کیفیت آمارهای تولیدی در کشور دانستند.

در پایان این نشست، آقای دکتر پارسا رییس مرکز آمار ایران ضمن بررسی موازی‌ کاری‌های انجام‌شده در خصوص تهیه و تولید و انتشار آمار در سطح کشور، اظهار امیدواری کردند که با ایجاد یک نظام آماری مدرن با رویکرد ثبتی‌‌مبنا و تهیه و تصویب قوانین لازم، هزینه‌های تولید آمار کاهش یافته و دقت آمارهای تولیدی افزایش یابد. ایشان اعتماد به آمارهای تولید شده را یک سرمایه‌ی اجتماعی در کشور خواندند.

ایشان در ادامه ضمن برشمردن اقدامات مشترک مرکز آمار ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری نمودند که طی برنامه‌ی سوم آمار کشور قانون جدید آمار در راستای تحقق مدرن‌سازی نظام آماری، عملیاتی شود.

تصاویر
  • نشست تخصصی «قانون آمار، آسیب‌های گذشته و رویکردهای آینده »برگزار شد.
  • نشست تخصصی «قانون آمار، آسیب‌های گذشته و رویکردهای آینده »برگزار شد.
  • نشست تخصصی «قانون آمار، آسیب‌های گذشته و رویکردهای آینده »برگزار شد.
  • نشست تخصصی «قانون آمار، آسیب‌های گذشته و رویکردهای آینده »برگزار شد.
اشتراک گذاری
طراحی سایت