آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

فقر چندبعدی در ایران: محاسبه شاخص فقر چندبعدی بر اساس چارچوب ملی (کودکان و خانوارها) و بین‌المللی

فقر چندبعدی در ایران: محاسبه شاخص فقر چندبعدی بر اساس چارچوب ملی (کودکان و خانوارها) و بین‌المللی

  • نویسنده / نویسندگان: محمد شیری
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: اسفند ۱۴۰۲
  • همکاران: پریا ترابی‌کهلان، لیدا کلهری‌ندر‌ابادی، روشنک علی‌اکبری صبا، طاهره امینی
  • گروه پژوهشی مسئول: طرح‌های فنی و روش‌های آماری

پرداختن به موضوع فقر و سیاستگذاری با هدف کاهش آن، مورد توجه روزافزون سیاستگذاران مسائل اجتماعی، اقتصادی می‌باشد. هر چند كه این موضوع به ظاهر ساده به نظر می‌رسد ولی به‌طور كلی مسئله فقر هم از دیدگاه مسائل نظری و هم روش‌های اجرایی پدیده پیچیده‌ای است. آرمان‌های توسعه پایدار بر موضوع توجه به ابعاد مختلف در به وجود آمدن فقر تأکید دارد. به عبارتی، اگرچه مواجهه با فقر درآمدی می‌تواند در ریشه‌کنی فقر مثمر ثمر باشد ولیکن، دستیابی به این هدف منوط به شناخت همه جانبه فقر یا به عبارتی در همه ابعاد است. این موضوع در سال­های اخیر به طور قابل توجهی مورد توجه محققان و اندیشمندان حوزه فقر بوده است و تحقیقات متعددی را در این زمینه در سطح ملی و بین‌المللی با هدف مقایسه فقر در سطح کشورها انجام داده‌اند. در این رابطه، چگونگی اندازه­گیری و همچنین چارچوب تئوریک و مفهومی اندازه­گیری فقر از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده است. در کنار تلاش­هایی که برای تدوین چارچوب تکنیکال دقیق و کارآمد برای اندازه‌گیری فقر چندبُعدی صورت گرفته است، بایستی به طراحی و تدوین چارچوب مفهومی بومی در اندازه­گیری فقر چندبُعدی توجه ویژه­ای داشت چراکه این موضوع در ارائه کم نقص وجهه فقر چندبُعدی به دلیل توجه به ابعاد مهم فقر در سطح ملی از اصول اساسی به شمار می‌رود. در حقیقت این پژوهش بر آن بوده است که با بررسی فقر چندبعدی به تفکیک کودکان، ملی و بین المللی علاوه بر معرفی چارچوب‌های روش شناختی در برآورد فقرچند بعدی در ایران، زمینه شناختی برای سیاستگذاری در رابطه با فقر چند بعدی را فراهم آورد.

فایل های پیوستی
طراحی سایت