آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

شاخص قیمت املاک مسکونی (روش محاسبه هدانیک)

  • نویسنده / نویسندگان: حجت اکبریان
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: شهریور 1399
  • همکاران: مصطفی فرخفال، عبدالرحیم ایرا
  • گروه پژوهشی مسئول: آمارهای اقتصادی

شاخص های قیمت املاک مسکونی(RPPI)  مورد استفاده بسیاری از افراد جامعه و سازمان­های دولتی و غیر دولتی است.  این شاخص به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر بسیاری از تصمیمات فردی یا سیاست­های کلان اقتصادی به صورت عملی تاثیرگذار است.

از دیدگاه خانوارها، مالکیت املاک مسکونی اغلب نشان دهنده بزرگ­ترین سرمایه­گذاری در سبد سرمایه­گذاری آنهاست. همچنین در اغلب کشورها بیشترین سهم ثروت را به خود اختصاص داده است. در ترازنامه اکثر کشورها تغییرات قیمت مسکن می تواند پیامدهای گسترده ای برای افراد داشته باشد. به عنوان مثال، تغییر در منافع حاصل از مالکیت مسکن و سطح بدهی خانوار می تواند به کل اقتصاد نفوذ کند. در حقیقت، هزینه های مصرف کننده اغلب تحت تأثیر تغییرات قیمت مسکن قرار دارد.

مرکز آمار ایران و دفتر شاخص قیمت­ها در راستای رسالت خود جهت تولید آمارهای به­روز مربوط به شاخص قیمت­ها، تولید شاخص قیمت مسکن را با استفاده از روش­های نوین آماری متناسب با جدیدترین روش های استاندارد بین المللی، در دستور کار خود قرار داده است. هدف این طرح پژوهشی نیز تدوین یک راهنمای جامع به منظور محاسبه شاخص قیمت املاک مسکونی متناسب با آخرین استانداردهای آماری سازمان­های بین المللی، جهت افزایش امکان مقایسه بین المللی شاخص های قیمت املاک مسکونی است.

این پژوهش، بخشی از نیازهای کاربران مختلف-محققین حوزه مسکن، سیاست‌گزاران و برنامه‌ریزان- را برطرف می‌کند و این امکان را می‌دهد که تصویر درستی از تغییرات قیمت مسکن از طریق تعدیل کیفی فراهم آورد. در این طرح محاسبه شاخص قیمت املاک مسکونی با استفاده از روش رگرسیون هدانیک و داده های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور (متعلق به وزارت صنعت،معدن وتجارت - اتاق اصناف ایران) انجام شده است.

فایل های پیوستی
طراحی سایت