آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

بهره‌مندی کودکان از خدمات سلامت براساس داده‌های آمارگیری بهره‌مندی از خدمات سلامت

بهره‌مندی  کودکان از خدمات سلامت براساس داده‌های آمارگیری بهره‌مندی از خدمات سلامت

  • نویسنده / نویسندگان: لیدا کلهری ندرآبادی
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: اسفند 1398
  • همکاران: سیدجمال میرکمالی، زهرا رضایی قهرودی
  • گروه پژوهشی مسئول: طرح های فنی و روش های آماری
  • زمان اجرا : تیر 1398

دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و ابزارهای تشخیصی و درمانی با کیفیت مناسب و همچنین دسترسی برابر به مراقبت های بهداشتی در میان گروه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی یکی از اهداف اصلی سیاست‌های سلامت است.

با توجه به اهمیت کاهش نابرابری در سلامت و دسترسی همگانی به خدمات سلامت بین گروه‌های مختلف جامعه، شناخت عوامل تأثیرگذار بر نیازهای درمانی و بهداشتی موجود و نحوه‌ی رفع آن‌ها و عواملی که منجر به استفاده افراد از خدمات سلامت می‌شود، برای ارزیابی عملکرد سیاست‌های نظام سلامت کشور ضروری است. بنابراین به‌منظور سنجش تقاضا و بهره‌مندی عموم افراد جامعه از خدمات سلامت بعد از اجرای طرح تحول سلامت، آمارگیری بهره‌مندی از خدمات سلامت در کشور، در سال‌های  ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در یک بستر تحقیقاتی مناسب انجام شد تا از نتایج آن برای بررسی و آگاهی برنامه‌ریزان و سیاستگذاران بخش بهداشت و درمان از میزان و چگونگی بهره‌مندی از خدمات سلامت در کشور استفاده شود.

تأثیر وضعیت اجتماعی اقتصادی بر بهره‌‌مندی بزرگسالان از خدمات بسیار مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است اما با وجود این که هزینه‌های درمان کودکان سهم قابل توجهی در هزینه‌های حوزه بهداشت و درمان دارند، اثرات وضعیت اجتماعی اقتصادی خانوار در وضعیت سلامت دوران کودکی کمتر شناخته شده است. از این‌رو در این پژوهش با توجه به اهمیت آگاهی از چگونگی بهره‌مندی کودکان از خدمات سلامت، این موضوع با استفاده از داده‌‌های حاصل از آمارگیری بهره‌مندی از خدمات سلامت ۱۳۹۴ مورد بررسی قرار گرفته است. شایان ذکر است تمام براوردها از جمله تعدادها به‌صورت وزنی محاسبه شده‌اند و قابلیت تعمیم به کل جامعه‌ی هدف یعنی خانوارهای معمولی ساکن و گروهی کشور که دارای فرزند صفر تا نه سال هستند را دارند. انتظار می‌رود نتایج این پژوهش اطلاعات سودمندی را در اختیار برنامه‌ریزان حوزه سلامت قرار دهد.

فایل های پیوستی
طراحی سایت