آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

تهیه و تدوین نظام مدیریت کیفیت آمارهای مرکز آمار ایران

  • نویسنده / نویسندگان: اشکان شباک
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: شهریور 1395
  • همکاران: سمانه قادری، رویا وزیری، نصرت اله حقگو

با توجه به اهمیت آمار در سیاست‌‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها، همواره موضوع کیفیت آمارهای ارائه شده، دغدغه‌ی اصلی استفاده کنندگان و به تبع آن‌ها تولیدکنندگان آمار بوده است. تصمیم‌ها و سیاست‌های اخذ شده بر پایه آمار غلط و ناصحیح، گاه موجب چنان خسارت‌هایی می‌شوند که از ابتدا نبود آن آمار شاید اثرات زیان‌بار کمتری می‌داشت. مسئولان ارشد کشور جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر اهمیت وجود آمارهای صحیح و دقیق و با کیفیت تاکید کرده‌اند.

 امروزه و به‌ویژه با در نظر گرفتن دگرگونی سریع ابزارها و رشد چشمگیر فناوری در زمینه تولید و انتشار آمار موضوع تضمین و افزایش کیفیت آمار تولید و منتشر شده از اهمیت دوچندانی نیز برخوردار شده است تا آنجایی که در مدل‌ها و الگوهای استاندارد و نوین معرفی شده توسط سازمان‌های مرجع و بین المللی آمار رسمی برای نظام‌های مدرن آماری، مدیریت کیفیت آمارها از بنیادی‌ترین فازها و اقداماتی هستند که باید طراحی و اجرا شوند. در همین راستا مرکز آمار موضوع کیفیت آمارها را مورد توجه و تاکید خود قرار داده است. البته شایان ذکر است که مرکز آمار ایران به عنوان یک سازمان ملی حرفه‌ای در تولید آمار و نیز یگانه مرجع نظام آماری ایران، با آگاهی کامل به مسئولیت خطیر خویش در زمینه حفظ و افزایش کیفیت آمارهای تولید و ارائه شده در نظام آماری کشور، همواره حساس و کوشا بوده است. گواه این امر نه تنها در قانون مرکز آمار موجود است که ضمن ملزم ساختن مرکز به رعایت اصول و معیارهای علمی و استاندارد، درعین‌حال او را موظف به نظارت بر روند تولید و انتشار آمار در سایر دستگاه‌ها می‌سازد، بلکه در سایر قوانین و آیین‌نامه‌هایی که در طول سال‌های گذشته تدوین و ابلاغ شده‌اند نیز وجود دارد. از جمله در دومین برنامه ملی آمار کشور که بر اساس ماده 54 برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور تهیه شد و نیز در احکام دایمی برنامه‌های توسعه همچنان موضوع کیفیت آمارهای رسمی کشور مورد تاکید است.

از سوی دیگر مرکز آمار ایران که در چشم انداز خود در افق 1404 افزایش اعتماد عموم مردم و متخصصان را هدف گذاری کرده است، توجه به کیفیت آمارها و افزایش قابلیت اعتماد و باورمندی عمومی به آمارها را از مهم‌ترین عوامل حصول این مهم می‌داند. مجموعه حاضر که به عنوان اولین چارچوب یکپارچه کیفیت برای مدیریت کیفیت آمارهای مرکز به شمار می‌رود با درنظر گرفتن ظرفیت‌ها و شرایط نظام آماری کشور و نیز با توجه به استانداردهای بین‌المللی و بر اساس چارچوب پیشنهادی کمیسیون آماری سازمان ملل تهیه شده است. کمیسیون آمار سازمان ملل(United Nations Statistical Commision)، به عنوان بالاترین مرجع بین‌المللی آمار رسمی، درپی چهل‌وسومین نشست خود در سال 2012 به سازمان‌های ملی آمار کشورهای عضو پیشنهاد کرد تا برای افزایش کیفیت آمارهای خود، طی یک بازه‌ی پنج ساله تهیه چارچوب ملی کیفیت آمارهای خود را مطابق استانداردها و الگوهای معرفی شده در آن نشست در دستور کار قرار داده و بر آن اساس یک نظام تضمین و ارزیابی کیفیت سازمان‌یافته را مستقر نمایند. در حال حاضر اغلب کشورهای توسعه یافته در زمینه آمار دارای چارچوب‌ ملی کیفیت آمارها هستند که خوشبختانه مرکز آمار ایران نیز در راستای حرکت خود به سوی یک مرکز آمار مدرن و پیشرو در آسیا و برای تضمین کیفیت محصولات آماری خود طراحی، استقرار و اجرای نظام مدیریت کیفیت مرکز آمار ایران را بر اساس این چارچوب در دستور کار قرار داده و امیدوار است ضمن اجرای کامل آن در درون خود، درتعامل فعال با دیگر دستگاه‌های اجرایی تولید کننده آمار کشور، نسبت به استقرار و اجرای آن در مجموعه نظام آماری کشور اقدام نماید.

 

فایل های پیوستی
طراحی سایت