آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

مروری کوتاه بر اصول و مفاهیم مدیریت مبتنی بر شواهد

  • نویسنده / نویسندگان: اشکان شباک
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: شهریور 1396

همزمان با روند فزاینده تغییرات و دگرگونی در همه زمینه‌های جوامع امروزی و پیشرفت چشمگیر در علم و فناوری، نیاز به برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های با کیفیت و البته به صرفه، بر اساس آمار و شواهد افزایش یافته است.

 بنابراین، برخورداری از شواهد، مدارک وآمار و اطلاعات کافی و قابل اعتمادی که با کمک آن‌ها بتوان به طور دقیق و مستند مدیریت و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد، ضروری و اجتناب ناپذیر است. با توجه به این موضوع و با در نظر گرفتن فشار روز افزونی که در سال‌های اخیر بر روی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف به ویژه دستگاه‌های عمومی یا دولتی برای افزایش کارایی، بهبود وضعیت پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری بیشتر در انجام خدمات به وجود آمده است، برنامه‌ریزی و مدیریت شواهد‌مبنا(Evidenced Based Management)، از جمله شیوه‌هایی است که برای پاسخگویی به این نیاز معرفی و در سال‌های اخیر مفاهیم و کاربردهای آن توسعه یافته است.

با توجه به اهمیت این موضوع و گسترش آن در ادبیات آمار رسمی طی سال‌های اخیر، پژوهشکده آمار و صندوق جمعیت، سلسله اقدامات مشترکی را در زمینه مطالعه و فرهنگ‌سازی این رویکرد مدیریتی از سال 2012 آغاز کرد‌ه‌اند. در همین راستا و برای آشنایی اجمالی کارشناسان و مدیران با ادبیات موضوع، کتابچه‌ای با عنوان « مروی کوتاه بر اصول و مفاهیم مدیریت مبتنی بر شواهد » توسط پژوهشکده آمار تهیه و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است . در این نوشتار، ضمن مرور کوتاه تاریخچه و چگونگی پدید آمدن روش مدیریت شواهد‌مبنا، با مفاهیم کلی، اصول و مبانی این روش آشنا شویم. ابعاد و نیازمندی‌هایی که برنامه‌ریزی و یا مدیریت شواهدمبنا دارد از دیگر مطالبی است که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود. همچنین با وجود امتیازهایی که مدیریت شواهدمبنا دارد و در این مجموعه به آن‌ها اشاره خواهد شد، به‌کارگیری آن در انجام فعالیت‌ها با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو است که پیاده‌سازی آن در سازمان‌ها را با محدویت‌هایی مواجه کرده است. از این‌رو علاقمندان اجرای رویکرد تصمیم‌گیری و مدیریت بر مبنای مدارک و شواهد باید پیش از بکارگیری این روش با این چالش‌ها و محدویت‌ها به خوبی آشنا شده باشند. در مقوله‌ی مدیریت شواهدمبنا، جدا از این که برای چه سازمانی قرار است تصمیم‌گیری کنیم، متعهد هستیم که بهترین شواهد در دسترس را برای تصمیم‌گیری به‌کار گیریم. برای این کار باید یاد بگیریم چگونه شواهد را گردآوری و مستندسازی کنیم، چطور مطالب علمی را از باورهای عامیانه، داده‌های واقعی را از ادعاهای بی‌پایه ولی جا افتاده، عقاید شخصی و یا جمعی و الگوهای ذهنی تشخیص دهیم. لذا در این نوشته مطالبی در خصوص دسته بندی شواهد و تصمیم‌گیری بهینه بر اساس آن‌ها نیز گفته می‌شود.

فایل های پیوستی
طراحی سایت