آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

حساب های سلامت سال 1397

حساب های سلامت سال 1397

  • نویسنده / نویسندگان: پژوهشکده آمار و مرکز آمار ایران
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: شهریور 1398
  • گروه پژوهشی مسئول: آمارهای اقتصادی
  • واژه های کلیدی: حساب های سلامت
  • زمان اجرا : فروردین 1397

بهبود شاخص‌های سلامت یکی از هدف‌های مهم دولت‌ها برای رسیدن به توسعه‌یافتگی است. سیاست‌گذاری در بخش سلامت نیازمند تصمیم‌گیری در زمینه چگونگی تأمین منابع مالی این بخش، نحوه افزایش این منابع، توزیع عادلانه و استفاده مؤثر از این منابع است. تمامی این تصمیم‌گیری‌ها و نیز اعمال نظارت دقیق بر هزینه‌های صرف‌شده در این بخش مستلزم دسترسی به آمار و اطلاعات قابل اعتماد درباره میزان منابع مالی صرف‌شده برای سلامت، تأمین‌کنندگان منابع مالی و شیوه استفاده از آن‌ها است.

حساب‌های ملی سلامت برای این منظور طراحی شده است که ابزاری را فراهم آورد تا سیاست‌گذاران را در شناخت بهتر نظام سلامت و بهبود عملکرد آن یاری دهد. حساب‌های ملی سلامت مجموعه‌ای از اطلاعات نظام‌مند، جامع و سازگار از جریان منابع را در نظام سلامت یک کشور برای یک دوره معین فراهم می‌کند که روند هزینه‌های صرف شده برای سلامت در بخش‌های عمومی و خصوصی، فعالیت‌های مختلف تأمین سلامت، تأمین‌کنندگان خدمات سلامت و در موارد پیشرفته‌تر بیماری‌های مختلف، گروه‌های جمعیتی و مناطق جغرافیائی در یک کشور را به تصویر کشد. حساب‌های ملی سلامت ابزاری را در دسترس قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ ترسیم استراتژی کشورهای در حال توسعه برای تأمین مالی مؤثر و افزایش آن در بخش سلامت امکان‌پذیر شود. دسترسی به این مجموعه آمار و اطلاعات علاوه بر آن‌که دقت و توان سیاست‌گذاری و تصمیم گیری برای این بخش را افزایش می‌دهد، می‌تواند معیار مناسبی را برای ارزیابی و مقایسه عملکرد نظام سلامت کشورهای مختلف در اختیار سازمان‌های بین‌المللی قرار دهد. حساب‌های ملی سلامت مجموعه سوالات زیر را پاسخ می‌دهد.

حساب‌های ملی سلامت اولین بار توسط مرکز آمار ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سال 1380 تهیه و تدوین شد و می‌توان اذعان داشت که تا آن زمان ایران یکی از معدود کشورهای خاورمیانه بود که اقدام به‌ تهیه حساب‌های ملی سلامت کرده بود.

پیشینه بحث حساب‌های ملی سلامت به سال‌ 1378 برمی‌گردد که در آن سال جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف کشور از جمله مرکز آمار ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت و درمان و همچنین نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت تشکیل شد. در آن جلسه پس از بررسی فعالیت‌های انجام شده در زمینه حساب‌های ملی، مرکز آمار ایران به‌عنوان سازمان متولی تهیه حساب‌های ملی سلامت شناخته شد. پس از آن در سال 1379 در پی درخواست رسمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مقدمات تهیه حساب‌های ملی سلامت در مرکز آمار ایران آغاز و منجر به تهیه حساب‌های فوق با همکاری وزارت بهداشت و درمان و سازمان‌های ذیربط برای سال 1380 شد، همچنین در دوره‌های بعد نیز بنا به درخواست وزارت بهداشت و درمان، سری‌زمانی حساب‌های ملی سلامت برای سال‌های 96-1380 توسط مرکز آمار ایران با همکاری سازمان‌های مختلف و همچنین پژوهشکده آمار تهیه شد. نتایج این طرح‌ها در سایت مرکز آمار ایران با آدرس www.amar.org.ir منتشر شده است.

در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1386 نیز براساس تبصره 1 آئین نامه اجرائی ماده 90 این قانون، طبق درخواست معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مرکز آمار ایران مکلف به تهیه حساب‌های ملی سلامت شد.  

در سال 1398، نیز تهیه حساب‌های ملی سلامت از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سال 1397درخواست شد، در این راستا در مرکز آمار ایران برنامه‌ریزی برای انجام کار صورت گرفت و پس از تشکیل گروه راهبری و گروه کارشناسی، این فعالیت در سه مرحله زیر انجام شد:

یکی از مهمترین مراحل انجام کار، گردآوری اطلاعات مورد نیاز تهیه حساب‌های ملی سلامت بود که به چهار طریق زیر تأمین شد:

  1. ارسال نامه درخواست اطلاعات مرتبط با هزینه‌های سلامت برای بیش از 120 سازمان، موسسه، شرکت و سایر نهادهای داخلی
  2. نتایج طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی مرکز آمار ایران
  3. نتایج برخی از طرح‌های آمارگیری مرکز آمار ایران
  4. اطلاعات عملکرد بودجه دولت از خزانه‌داری کل

مجموعه حاضرکه با بهره‌گیری از تجربه حساب‌های ملی سلامت سال‌های قبل و همچنین استفاده از ترجمه راهنمای کتاب Guide to producing national health accounts ، انتشار مشترک سازمان جهانی بهداشت، بانک جهانی و موسسه توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا در سال 2003 تهیه شده است، آمار حساب‌های ملی سلامت را برای سال 1397 ارائه می‌دهد. در این گزارش ابتدا به طور مختصر تعاریف و مفاهیم اساسی، جداول و طبقه‌بندی‌های حساب‌های ملی سلامت توضیح داده شده و سپس مراحل کار، منابع آماری مورد استفاده و برآوردهای آماری صورت گرفته مورد بحث قرار گرفته‌است. در انتها نیز جداول حساب‌های ملی سلامت به همراه تحلیل مختصری از اطلاعات مندرج در جداول ارائه شده است. ارائه نظرات، پیشنهادات و راهنمائی‌های ارزنده صاحب‌نظران در جهت تکامل تدریجی فعالیت‌های آتی مرکز آمار ایران مغتنم می‌باشد.

همانگونه که اشاره شد تعدادی از نهادهای دولتی و غیردولتی کشور در تأمین اطلاعات مورد نیاز این سری‌زمانی مشارکت داشته‌اند که به این وسیله از همکاری و مساعدت آن‌ها در پیشبرد این امر مهم سپاسگزاری می‌شود. ضمناً از مسئولین، کارشناسان و دست‌اندرکاران طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوار در مرکز آمار ایران و دفاتر آمار و اطلاعات استانداری‌های سراسر کشور که اطلاعات ارزشمندی را در زمینه هزینه‌های بهداشت و درمان خانوارها فراهم می‌کنند و بدون وجود اطلاعات فوق، تهیه این سری‌زمانی ارزشمند امکان پذیر نبود، تشکر می‌شود.  

تهیه این مجموعه در درجه اول مرهون زحمات بی شائبه همکارانی است که به طور مستقیم در تهیه آن مشارکت داشته‌اند و جا دارد از زحمات آنان تشکر و قدردانی شود. همچنین لازم است از کارشناسان دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار ایران و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از مشاوره آن‌ها بهره گرفته شده‌است و به طور غیر مستقیم در پیشبرد این امر مهم مشارکت داشته اند سپاسگزاری شود.

 

فایل های پیوستی
طراحی سایت