آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

نظام جامع آمار سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری (جلد دوم: طراحی وضعیت مطلوب)

  • نویسنده / نویسندگان: کاوه کیانی
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: بهمن 1397
  • همکاران: اشکان شباک، نادر حکیمی‌پور، ودود کرامتی، عباس مرادی
  • زمان اجرا : بهمن 1395

برای مدیریت موفق یک سازمان ایجاد یک نظام کارآمد و موثر تولید و انتشار داده و اطلاعات آماری، امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است. نظام آمار یک سازمان، به طور کلی، مجموعه‌ا‌ی از بخش‌ها و واحدهای سیاست‌گذاری، تخصصی و عملیاتی آن سازمان و روابط درونی و بیرونی میان آن‌ها است که مطابق قوانین و دستورالعمل‌ها در قالب رویه‌های معینی در تعامل با یکدیگر به صورت یکپارچه و سازمان‌یافته به تولید و انتشار آمار می‌پردازند. با توجه به لزوم سازگاری این نظام با نظام ملی آمار کشور، باید نقش و جایگاه نظام آمار سازمان با نظام آمار ملی کشور نیز به روشنی تعریف شود. برای دسترسی به آمار دقیق، درست و بهنگام، نیاز به استقرار نظام آمار در یک سازمان است که آمار مورد نظر مدیران و برنامه‌ریزان را به‌صورت دقیق، درست و بهنگام، در دسترس آنان قرار دهد. بدیهی است سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری نیز برای انجام کارا و اثربخش ماموریت‌های سازمانی خود، نیازمند ایجاد نظام جامع آمار می‌باشد. از این‌رو و با توجه به این نیاز، طرح پژوهشی «طراحی نظام آمار سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری» برای ایجاد و استقرار چنین نظامی در قالب یک طرح پژوهشی مشترک با پژوهشکده آمار از اواخر سال ۱۳۹۵ در دستور کار مدیران و مسئولان سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری قرار گرفت که این طرح به‌طور رسمی از ابتدای سال ۹۶ آغاز شد و طی یکسال در چارچوب سه مرحله اصلی «شناخت و تحلیل وضع موجود»، «ارائه طرح مطلوب» و «طراحی و ارائه برنامه‌گذار» به انجام رسید.

گزارش پیش‌رو، جمع‌بندی مطالعات و نتایج این طرح پژوهشی پس از اجرای مراحل دوم وسوم طرح مذکور است. در واقع این گزارش که گزارش پایانی طرح پژوهشی است ارائه طرح مطلوب و برنامه گذار برای رسیدن به وضعیت مطلوب را تشریح می‌کند. رکن مهم این نظام جامع، «نظام‌نامه‌ی نظام جامع آمار سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری» است که از چهار بخش اصلی، ۶۰ ماده و ۲۴ دستورالعمل و روش اجرایی تشکیل شده است. در پایان گزارش، یک پیوست شامل دوره‌های آموزشی مورد نیاز استقرار نظام جامع آمار سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ارایه شده است. بدیهی است اجرای مواد این نظام‌نامه با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری بر عهده سازمان و منوط به تصمیم‌های مدیران ارشد سازمان و ظرفیت‌سازی‌های لازم دارد. ضمن این‌که شیوه پیاده‌سازی نیز به امکانات و شرایط سازمان بستگی داشته و با توجه به آن قابل انعطاف است.

این پژوهش در گروه پژوهشی پردازش داده‌ها و اطلاع‌رسانی پژوهشکده‌ی آمار توسط آقای دکتر کاوه کیانی به عنوان مجری طرح و آقایان دکتر اشکان شباک، دکتر نادر حکیمی‌پور، ودود کرامتی و دکتر عباس مرادی به‌عنوان همکاران طرح انجام شده است

فایل های پیوستی
طراحی سایت