آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

نظام جامع آمار سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری (جلد اول: گزارش شناخت و تحلیل وضع موجود)

  • نویسنده / نویسندگان: کاوه کیانی
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: بهمن 1397
  • همکاران: اشکان شباک، نادر حکیمی‌پور، ودود کرامتی، عباس مرادی
  • گروه پژوهشی مسئول: پردازش داده ها و اطلاع رسانی
  • زمان اجرا : بهمن 1395

توسعه و تعالی هر سازمانی به سیستم‌های تولید و انتقال داده‌ها و اطلاعات آماری به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بستگی تام دارد. به‌عبارتی دیگر، ارائه آمار دقیق و درست، در روندهای طرح‌ریزی، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری سازمان‌های مختلف کشور، نقشی اساسی ایفا می‌کند. از سویی دیگر، یک سازمان به‌عنوان یک عضو از جامعه سازمانی کشور، تابعی از کل جامعه است. آنچه روند تولید و انتشار آمار دقیق و درست را در هر جامعه‌ای تضمین می‌کند وجود یک نظام جامع آمار کارامد و متناسب با ساختار آن جامعه است. نظام جامع آمار کارامد در یک جامعه پیش نیاز و شرط لازم برای توسعه آن جامعه است. از همین روی و با توجه به اهمیت موضوع، در پنجاه‌ و ششمین جلسه شورای عالی آمار در سال 1397، راهبردهای کلان سومین برنامه ملی آمار، که مرکز آمار مؤظف به تدوین این برنامه بر اساس آن راهبردها است، به تصویب رسید. از مهم‌ترین سرفصل‌های این برنامه «اصلاح تشکیلات، ساختار و توسعه ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای تولید آمار»، «تأمین، توسعه و استقرار زیرساخت‌های فن‌اوری برای نوسازی نظام آمار با تأکید بر نظام جامع ثبت‌های آمار ایران» و «استفاده بیش از پیش از آمارهای ثبتی‌مبنا» هستند.

بنا بر این، لزوم تغییرات اساسی هر چه سریع‌تر در روش‌ها و شیوه‌های فعالیت‌های آمار سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و انطباق آن‌ها با یک نظام آمار مدرن بیش از پیش احساس می‌شود. در این راستا نخستین گام و بنیادی‌ترین اقدام، ایجاد و یا به روزرسانی نظام جامع آمار و فرایند تولید، انتشار و جریان گردش داده‌ها در یک سازمان است. روشن است که برای مدیریت موفق یک سازمان ایجاد یک نظام کارامد و مؤثر در تولید و انتشار داده و اطلاعات آمار، زیربنای برنامه‌ریزی مناسب و ارایه اطلاعات جامع و منسجم و به‌روز در سازمان به‌شمار می‌رود. نظام جامع آمار یک سازمان، به‌طور کلی، مجموعه‌ی از بخش‌ها و واحدهای سیاست‌گذاری، تخصصی و عملیاتی آن سازمان و روابط درونی و بیرونی میان آن‌ها است که مطابق قوانین و دستورالعمل‌ها در رویه‌های معینی در تعامل با یکدیگر به صورت یکپارچه و سازمان‌یافته به تولید و انتشار آمار می‌پردازند. با توجه به لزوم سازگاری این نظام با نظام ملی آمار کشور، باید نقش و جایگاه نظام جامع آمار سازمان با نظام جامع آمار ملی کشور نیز به روشنی تعریف شود. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که نظام جامع آمار سازمان، مدیریت جریان داده‌های درون آن سازمان، به‌منظور تولید و انتشار آمار دقیق و درست است. بنا بر این برای دسترسی به آمار دقیق، درست و بهنگام، نیاز به استقرار نظام جامع آمار در یک سازمان است که آمار مورد نظر مدیران و برنامه‌ریزان را به‌صورت دقیق، درست و بهنگام، در دسترس آنان قرار دهد. بدیهی است سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری نیز برای انجام کارا و اثربخش مأموریت‌های سازمانی خود، نیازمند ایجاد نظام جامع آمار می‌باشد. از این‌رو و با توجه به این احساس، طرح پژوهشی «طراحی نظام جامع آمار سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری» در قالب یک طرح پژوهشی مشترک با پژوهشکده‌ی آمار از اواخر سال 139۵در دستور کار مدیران و مسئولان سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری قرار گرفت. این طرح به‌طور رسمی از ابتدای سال 9۶ آغاز شد و طی یکسال در چارچوب سه مرحله اصلی «شناخت و تحلیل وضع موجود»، «ارائه طرح مطلوب» و«طراحی و ارائه برنامه‌گذار» انجام شد.

در گزارش پیش‌رو، شناخت و تحلیل وضع موجود سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در این گزارش، وضعیت موجود، مدیریت آمار و گردش آمار سازمان سینمایی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. این گزارش شامل ۱۷ فصل می‌باشد.

این پژوهش در گروه پژوهشی پردازش داده‌ها و اطلاع‌رسانی پژوهشکده‌ی آمار توسط آقای دکتر کاوه کیانی به‌عنوان مجری طرح و آقایان دکتر اشکان شباک، دکتر نادر حکیمی‌پور، ودود کرامتی و دکتر عباس مرادی به‌عنوان همکاران طرح انجام شده است

طراحی سایت