آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

شناسایی شاخص‌های رصد جهش تولید در بخش‌های عمده اقتصاد ایران

شناسایی شاخص‌های رصد جهش تولید در بخش‌های عمده اقتصاد ایران

  • نویسنده / نویسندگان: سیدمهدی حسینی‌نژاد
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: خرداد ۱۳۹۹
  • همکاران: جواد حسین زاده، اشکان شباک، محمد غلامی، نریمان یوسفی
  • گروه پژوهشی مسئول: آمارهای اقتصادی
  • واژه های کلیدی: جهش تولید

تجربه اقتصاد مقاومتی و نقش مؤثر آن در بازدارندگی علیه تهدیدهای خارجی نشان داده است که اقتصاد ایران علی‌رغم این‌که در معرض شدیدترین تحریم‌های خارجی قرار داشته است؛ توانسته با تقویت تاب‌آوری بنیان‌های خود از طریق تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی مسیر رشد و شکوفایی خود را ادامه دهد.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در نام‌گذاری سال‌های اخیر، مسئله اقتصاد را در اولویت قرار داده‌اند و سال 1399 را نیز سال "جهش تولید" نام‌گذاری نمودند. تأکید مجدد بر مسئله اقتصاد در سال پیش‌رو، بیانگر اهمیت زیاد موضوع اقتصاد و لزوم توجه بیشتر همه‌ی ارکان نظام و همچنین مردم در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور است که منافع آن نیز نصیب آحاد جامعه خواهد شد.

وجود فضای مناسب برای کسب‌وکار، ثبات اقتصادی و سیاسی در سطح کلان کشور و همچنین تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی جزء الزامات اولیه تحقق جهش تولید در سال 1399می‌باشد.

واکاوی موضوع جهش تولید، بایدها و نبایدهای مرتبط با آن و ایجاد درک یکسان از آن برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان جزء وظایف اصلی مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی کشور است. پژوهشکده‌ی آمار به‌عنوان بازوی پژوهشی مرکز آمار ایران در گزارش‌های متعددی سعی کرده است تا مسایل روز اقتصادی، اجتماعی و آماری را مورد بررسی کارشناسی قرار دهد. در گزارش حاضر در راستای کمک به تحقق جهش تولید و با هدف واکاوی موضوع، عوامل مؤثر در جهش تولید از سمت عرضه و تقاضای اقتصاد و همچنین فضای کسب‌وکار کشور با تأکید بر نقش مرکز آمار ایران، مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و با هدف رصد کمی آن، شاخص‌های مرتبط با جهش تولید شناسایی شده است و داده‌های مربوط به آن در طول سال 1399 به‌طور منظم گردآوری و منتشر خواهد شد.

در این گزارش واقعیت‌های رشد اقتصادی در ایران، آثار و تبعات ویروس کووید 19 بر اقتصاد و همچنین بر نظام آماری، عوامل مؤثر در جهش تولید و همچنین وظیفه و نقش مرکز آمار ایران در سال جهش تولید مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است. در انتهای هر بخش نیز سعی شده پیشنهادات سیاستی و عملیاتی مرتبط ارائه شود. امید است با انجام این‌گونه پژوهش‌ها گامی هر چند کوچک در راستای رشد و توسعه کشور برداشته شود.

فایل های پیوستی
طراحی سایت