آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

شناسنامه شاخص‌های عدالت جنسیتی در جمهوری اسلامی ایران

شناسنامه شاخص‌های عدالت جنسیتی در جمهوری اسلامی ایران

  • نویسنده / نویسندگان: محمدشیری
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: اردیبهشت 1399
  • همکاران: عباس مرادی، مهدی حسینی‌نژاد، خدیجه کریمی
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی آمارهای اقتصادی
  • واژه های کلیدی: عدالت جنسیتی - شناسنامه شاخص
  • زمان اجرا : اسفند 1397

طرح پژوهشی «شناسنامه شاخص‌های عدالت جنسیتی در جمهوری اسلامی ایران» به کوشش دکترمحمد‌ شیری، دکتر عباس مرادی، آقای مهدی حسینی نژاد و سرکار خانم خدیجه کریمی از سوی پژوهشکدۀ آمار متنشر شد.

زنان در خانواده نقش تعیین کننده ای در پایداری و تحقق کارکردهای خانواده و همچنین رشد و اعتلای جامعه دارند. این امر به خوبی ضرورت و اهمیت توجه به زنان را در خانواده توسط سازمان های حمایتی نشان می-دهد. گام اول در این راستا، شناخت وضعیت زنان از منظر برخورداری از امکانات و زیرساخت ها و فضاهای اجتماعی و فرهنگی است. شاخص های عدالت جنسیتی چارچوبی است که این امکان را برای سیاست گذار فراهم می سازد تا شناخت دقیقتری از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. از این رو، شاخص های عدالت جنسیتی در تدقیق وضعیت زنان در جامعه نقش مهمی ایفا می کند. تأکید بر این موضوع از طریق تنظیم مفاد قانونی از سوی دستگاه‌های ذیربط، این مهم را نشان می دهد

هدف از اجرای این طرح، مطالعه روش شناختی شاخص های عدالت جنسیتی در ایران است که در ذیل آن استانداردسازی شاخص¬های مصوب عدالت جنسیتی به لحاظ ادبیات آماری، تدوین تعاریف و مفاهیم شاخص‌های اصلی عدالت جنسیتی با همکاری دستگاه های ذیربط، تدوین شناسنامۀ زیرشاخص ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی، شناسایی و اعلام منابع و اسناد بالادستی و اسناد معرف عدالت جنسیتی، جمع آوری و تکمیل داده های آماری زیرشاخص های مصوب با همکاری دستگاه های اجرایی به‌شرط وجود و دسترسی به داده های مورد نیاز، تولید آمارهای جدید برای شاخص های فاقد داده به شرط تأمین اعتبار تولید داده های جدید و همکاری و امکان دسترسی سازمان‌های متولی تولید کننده به داده های تولید شده ثبتی و همچنین تولید آماری و شاخص‌ها به تفکیک جنس حسب اعلام نیاز و تأمین اعتبار دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده و دستگاه‌ها با بهره‌گیری از «شناسنامه شاخص» مورد بررسی قرار گرفته است.

در این روش، شکاف‌های اطلاعاتی و داده‌ای شاخص‌های عدالت جنسیتی، پس از تعریف استاندارد از شاخص‌ها و متغیرهای آنها و نیز روش‌های اندازه‌گیری هر شاخص مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین وضعیت تولید متغیرهای هر شاخص، روش تولید، سطح جغرافیایی ارائه شاخص، دورۀ زمانی ارائه شاخص، تفکیک‌های مورد نیاز هر شاخص و سازمان متولی تولید شاخص، مورد مطالعه قرار گرفته و شکاف‌های اطلاعاتی هر شاخص در قالب جداول شناسنامه هر شاخص، استخراج و در قالب شناسنامه شاخص‌های عدالت جنسیتی در جمهوری اسلامی ایران با همکاری پژوهشکده آمار و مرکز آمار ایران و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط ارائه شده است.

طرح حاضر، به کوشش دکترمحمد‌ شیری، دکتر عباس مرادی، آقای مهدی حسینی نژاد و سرکار خانم خدیجه کریمی مشارکت سرکار خانم‌ها دکتر باستانی و دکتر جواهریان و سایرهمکاران معاونت امور زنان و خانواده و دستگاه‌های اجرایی دیگر در پژوهشکدۀ آمار تهیه و در 184 صفحه منتشر شده است

علاقه‌مندان به دریافت متن کامل طرح می‌توانند درخواست خود را به روابط عمومی پژوهشکده از طریق ایمیل prelations@srtc.ac.ir ارسال نمایند.

فایل های پیوستی
طراحی سایت