آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

بررسی و تعیین روش‌های شناخت و اصلاح داده‌های دور افتاده‌ی طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی

  • نویسنده / نویسندگان: مجتبی گنجعلی
  • وضعیت اجرا: پایان‌یافته
  • تاریخ پایان: مرداد ۱۳۹۲
  • همکاران: زهرا رضایی قهرودی، تابان باغ‌فلکی، مهناز کاظمی، گلستان احسنی، فرشاد روشن سنگاچین
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی طرح‌های فنی و روش‌های آماری
  • واژه های کلیدی: آمارگیری - کارگاههای صنعتی
  • زمان اجرا : آبان ۱۳۹۰

نقش و اهمیت بخش صنعت در جریان توسعه‌ی اقتصادی کشور لزوم و اهمیت در اختیار داشتن آمار و اطلاعات درست و بهنگام‌ این بخش در برنامه‌ریزی‌های دقیق را مشخص می‌کند. اطلاعات و داده‌های آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی دارای ده کارکن و بیشتر از غنی‌ترین منابعی است که هر ساله توسط مرکز آمار ایران جمع‌اوری می‌شود.

ارتقای کیفیت اطلاعات جمع‌اوری شده در آمارگیری‌ها و سرشماری‌ها از هدف‌های اصلی نظام آماری است. بالا بودن دقت اطلاعات برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران را در شناخت بخش‌های مختلف اقتصادی کمک می‌کند تا با آگاهی دقیق‌تری نسبت به برنامه ریزی اقدام کنند.

از آنجایی که یکی از مشکلات آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی دارای ده کارکن وبیشتر وجود داده‌های دور افتاده در دادگان این آمارگیری است بنابراین شناسایی این داده‌ها و اصلاح آنها با استفاده از روش‌های مناسب ضروری است. با توجه به اینکه جامعه‌ی کارگاه‌های صنعتی جامعه‌ی نامتقارنی است وجود داده‌های دور افتاده در اطلاعات به خصوص کارگاه‌های بزرگ می‌تواند موجب بروز اریبی در نتایج شود. راستی آزمایی‌های اطلاعات پرسشنامه‌ها با سایر اطلاعات و منابع از جمله صورت‌های مالی و اطلاعات قبلی نقش بسیار مهمی در یافتن خطاهای اندازه‌گیری دارد.

در این طرح پژوهشی پس از بررسی سوابق و تجربه‌ی سایر کشورها در زمینه‌ی روش‌های تشخیص داده‌های دور افتاده و همچنین بررسی روش‌‌های شناسایی داده‌های دور افتاده آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی مرکز آمار ایران به انتخاب روش مناسب تشخیص داده‌‌های دور افتاده این آمارگیری پرداخته می‌شود و نحوه‌ی اصلاح آن داده‌ها نیز ارائه می‌شود.

فایل های پیوستی
طراحی سایت