آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

خطاي اندازه گيري در شاخص قيمت كالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي شهري ايران

  • نویسنده / نویسندگان: حسین میرزایی
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: خرداد ۱۳۸۴
  • همکاران: حسین میرزایی- حسین خسروی- مجید رجبی- فرشید جمشیدی- شهرام صدوقیان- شهریار احتشامی- حمید شهرستانی-
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی آمارهای اقتصادی
  • واژه های کلیدی: شاخص قیمت - کالاهای مصرفی
  • زمان اجرا : اردیبهشت ۱۳۸۲

شاخص قيمت مصر ف كننده به عنوان يك شاخص كليدي نقش تعيين كنندهاي در تحليل هاي اقتصادي ايفا مي نمايد. در اغلب كشورها از اين شاخص براي تبديل اقلام جاري به ثابت استفاده مي شود. هم چنين در ارزيابي وضعيت رفاه خانوارها كاربرد زيادي دارد . اين شاخص به سه روش كلي توليد مي شود كه عبارت است از روش هاي لاسپيرز، پاشه و فيشر كه مراكز آماري اغلب كشورهاي دنيا از روش اول استفاده مي نمايند . علت استفاده از روش لاسپيرز سادگي و كم هزينه بودن آن، به دليل ثابت فرض شدن الگوي مصرف خانوارها از سال پايه، است . ثابت نگاه داشتن الگوي مصرف به همراه ثابت نگاه داشتن سبد كالاهاي مصرفي باعث ايجاد خطاهاي مختلف در اندازه گيري افزايش واقعي سطح قيمتها (كاهش واقعي رفاه خانوارها ) مي شود . از سوي ديگر روش فعلي آمارگيري از هزينه و درآمد خانوارها و قيمت كالاها و خدمات مصرفي خانوارها موجب بروز برخي از خطاهاي آماري (نمونه گيري و غيرنمونهگيري) در فرايند توليد اين شاخص مي شود. پژوهش حاضر به دنبال براورد خطاي اندازه گيري در شاخص قيمت مصرف كننده به تفكيك خطاهاي ناشي از فرمول لاسپيرز، خطاي نمونهگيري و خطاي غيرنمونهگيري است.

فایل های پیوستی
طراحی سایت