آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

آزمایشگاه سری‌های زمانی SAS

  • نویسنده / نویسندگان: مینا امین غفاری
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: دی ۱۳۸۸
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی پردازش داده‌ها و اطلاع‌رسانی
  • زمان اجرا : دی ۱۳۸۵

صاحب‌نظران امر آموزش آمار معتقدند که شیوه‌های نوین در آموزش آمار به کندی جایگزین شیوه‌های کهنه می‌شوند. به عنوان مثال سال‌ها طول کشید تا مفهوم جمله‌ی زیر بین مدرسان تحلیل داده‌ها جا باز کرد: «آموزش آمار شبیه علوم آزمایشگاهی نظیر شیمی و فیزیک است نه شبیه ریاضیات سنتی»

البته کندی تغییر در سیستم‌های آموزشی مختص رشته‌ی آمار گرفتار پایبندی بسیاری از مدرسان به شیوه‌های سنتی و همچنین کمبود امکانات آزمایشگاهی می‌باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر امکان ساخت آزمایشگاه‌های پیشرفته و در عین حال ارزان قیمت آمار فراهم شده است. توسعه‌ی فناوری اطلاعات، شامل امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و اینترنت، شبیه‌سازی آزمایشگاه‌های آمار را بر روی رایانه امکان پذیر نموده است و هم اکنون دانشجویان از طریق اینترنت و یا CD می‌توانند به این آزمایشگاه‌های مجازی دسترسی داشته باشند.

هدف از این طرح پژوهشی علاوه بر تهیه‌ی دستور کار برای آزمایشگاه سری‌های زمانی بر اساس نرم‌افزار SAS ، آشنایی کاربران با دستورات و برنامه‌نویسی در نرم‌افزار SAS، به منظور تحلیل سری‌های زمانی بوده است. در تهیه‌ی دستور کار آزمایشگاه سری‌های زمانی، موارد زیر مد نظر  قرار گرفته است:

۱.دستور کار، با خلاصه‌ای از اهداف هر جلسه شروع می‌شود، با مقدمه‌ای مختصر از بحث نظری موجود در دستور کار دستور ادامه می‌یابد و در نهایت دستور کار برای یک جلسه‌ی دو ساعته آزمایشگاه سری‌های زمانی ارائه می‌شود.

۲.برنامه‌های از قبل نوشته شده‌ی SAS برای هر جلسه‌ی آزمایشگاه تهیه شده که برای تحقیق مباحث نظری  در اختیار کاربران قرار داده خواهد شد. در ادامه نسبت به نوشتن برنامه‌های جدید و یا تکمیل برنامه‌های از پیش نوشته شده برای تحلیل داده‌های شبیه‌سازی شده یا واقعی، راهنمایی لازم صورت می‌پذیرد.

۳.در پایان هر دستور کار، سوالات تکمیلی و موارد تکنیکی ارائه شده است.

طراحی سایت