آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی دارای دفترهای مرکزی، به روش‌های پستی و اینترنتی

  • نویسنده / نویسندگان: محمد جعفری
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: اردیبهشت ۱۳۹۱
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی پردازش داده‌ها و اطلاع‌رسانی
  • زمان اجرا : آذر ۱۳۹۰

استفاده از روش‌های مختلف گردآوری داده‌ها در آمارگیری‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت براوردها در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از مراکز آماری قرار گرفته است. روشهای گردآوری پستی و الکترونیکی داده‌ها از گزینه‌های مناسبی هستند که اغلب برای کاهش مراجعه به واحدهای نمونه وهزینه‌های ناشی از آن‌ها و همچنین افزایش میزان پاسخگویی، جایگزین مصاحبه‌ی حضوری در آمارگیری‌ها می‌شوند.

طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی دارای دفاتر مرکزی به روش پستی و اینترنتی با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت و کیفیت اطلاعات در سال جاری توسط پژوهشکده‌ی آمار انجام شده است.

در این طرح، آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی دارای دفاتر مرکزی، که عمدتا دفاتر آن‌ها در استان تهران واقع شده است، به روش پستی و الکترونیکی انجام می‌گیرد. بدین منظور ابتدا چارچوب کارگاه‌های که دارای دفاتر مرکزی در استان تهران هستند، تهیه‌ و اطلاعات چارچوبی دفاتر شامل آدرس، شماره تلفن، آدرس پست الکترونیکی و مشخصات پاسخگویان سال‌های قبل بهنگام می‌شود. سپس پرسشنامه به صورت پستی به دفاتر مرکزی ارسال و از پاسخگویان خواسته می‌شود که پرسشنامه طرح را در قالب فرم الکترونیکی از طریق اینترنت تکمیل نمایند.

پیگیری تکمیل پرسشنامه‌ها به صورت تلفنی انجام می‌شود. پرسشنامه‌هایی که در زمان مقرر تکمیل نشده‌اند، از طریق مصاحبه حضوری مامور آمارگیر تکمیل می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود نرخ تکمیل پرسشنامه‌ها با روش پستی و اینترنتی در این طرح ۶۰٪ و در مجموع با احتساب کل نمونه‌های طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر در حدود ٪۷ باشد.

طراحی سایت