آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

بررسی ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی و سلامت خانوارهای زن‌سرپرست برحسب وضع زناشویی سرپرست خانوار

  • نویسنده / نویسندگان: روشنک علی‌اکبری صبا
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: اسفند 1395
  • همکاران: حبیب‌اله زنجانی(مشاور طرح)، زهرا رضایی قهرودی، یداله محرابی، حبیب‌اله مسعودی فرید، فریبا بریمانی، محدثه صفا کیش، تهمینه ریحان صفت
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی طرح‌های فنی و روش‌های آماری
  • واژه های کلیدی: زناشویی
  • زمان اجرا : مرداد ۱۳۹۵

بررسی و شناخت ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، اقتصادی، اجتماعی و سلامت افراد جامعه و خانوار‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین واحدها در مطالعات جمعیتی، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. خانوارهای مختلف دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که انتظار می‌رود شناسایی و بررسی دقیق‌تر آن‌ها منجر به استخراج اطلاعات و دانشی سودمند در برنامه‌ریزی‌ برای رفع مشکلات موجود و ارتقاء سطح رفاه خانوارها شود.

با توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه‌ی ما، در اغلب خانوارهای کشور، مردان سرپرستی خانوار را برعهده دارند. با این وجود درصد قابل توجهی از خانوارهای کشور خانوارهای زن‌سرپرست هستند که در آن‌ها زنان اغلب به دلایلی از جمله عدم ازدواج، طلاق، فوت یا اعتیاد همسر سرپرستی خانوار را برعهده دارند. با توجه به آسیب‌پذیر بودن درصدی از خانوارهای زن‌سرپرست، مطالعه‌ی ویژگی‌های این گروه از خانوارها از ابعاد مختلف و برنامه‌ریزی برای رفع نیازهای موجود دارای اهمیت بسیاری است.

مطالعات مقدماتی حاکی از آن است که ویژگی‌های خانوارهای زن‌سرپرست در گروه‌های مختلفی که بر اساس وضع زناشویی سرپرست این خانوارها شکل می‌گیرند، تفاوت‌های قابل توجهی دارند و لازم است در بررسی‌ها مورد کنکاش و توجه بیش‌تری قرار گیرد. از این رو در این پژوهش با توجه به نیازهای موجود سعی شده است تا با استفاده از داده‌های معتبر حاصل از سرشماری‌ها و آمارگیری‌ها ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی و سلامت خانوارهای زن‌سرپرست کل کشور بر اساس وضع زناشویی سرپرستان این خانوارها مورد بررسی دقیق و علمی قرا گیرد و تحلیل‌های آماری لازم بر اساس داده‌های موجود صورت گیرد تا دانش حاصل از این مطالعه در تدوین سیاست‌های کاهش خانوارهای در معرض آسیب‌ مورد استفاده‌ی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران این حوزه قرار گیرد.

فایل های پیوستی
طراحی سایت