آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

محاسبه سهم ارزش افزوده بخش خصوصی در اقتصاد کشور برای سال‌های ۱۳۹۳-۱۳۹۲

محاسبه سهم ارزش افزوده بخش خصوصی در اقتصاد کشور برای سال‌های ۱۳۹۳-۱۳۹۲

  • نویسنده / نویسندگان: ایوب فرامرزی
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: ۹۷/۱۱/۱
  • همکاران: جواد حسین‌زاده، محمدصادق علی‌پور، سپیده صالحی، لیلا ابوالفتحی، نادر حکیمی‌پور، فرشاد روشن‌سنگاچین، فاطمه طالبی، فرشته بهرامی اسفرجانی
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی آمارهای اقتصادی
  • زمان اجرا : ۹۶/۱۱/۱ تا ۹۷/۱۱/۱

بخش خصوصی یكی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد كشور است كه از ظرفیت‌ها و پتانسیل بالقوه بالایی در راستای توسعه و تعالی اقتصاد کشور برخوردار است و محاسبه سهم و اندازه این بخش، اطلاعات مهم و ارزشمندی را در راستای پایش و قضاوت برنامه ها و سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت به دست می دهد.

با توجه به مزیت های بخش خصوصی، در استراتژی های توسعه کشور همواره تاکید زیادی بر گسترش سهم این بخش در اقتصاد شده است. اما ناکافی و پراکنده بودن اطلاعات در خصوص تغییرات و تحولات بخش مذکور، امکان ارزیابی دقیق نقش آن در برنامه ها و سیاست گذاری های اقتصادی را از بین برده است.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مطالعه تلاش شده است تا به اتکاء به استانداردها و دستورالعمل های بین المللی، به محاسبه متغیرها و شاخص های کلان اقتصادی بخش خصوصی به شکلی منسجم پرداخته و سهم این بخش را در کل اقتصاد بدست آورد. دوره زمانی مورد نظر نیز سالهای ۱۳۹۲ - ۱۳۹۳ بوده است

روش و متدولوژی مورد استفاده در این طرح، تركیبی از روش‌های اسنادی، كتابخانه‌ای و پیمایشی است كه همه آن‌ها بر اساس مبانی و روش‌های پیش‌بینی‌شده در نظام آماری و نظام حساب‌های ملی ‌و منطقه‌ای كشور (مركز آمار ایران) و سیستم حساب‌های‌ ملی ۲۰۰۸ انجام گرفته اند.

با توجه به محاسبات انجام شده در این طرح، در سال ۱۳۹۲ سهم ارزش‌افزوده بخش خصوصی از کل ارزش‌افزوده ایجاد شده در اقتصاد ایران معادل ۴۴٫۷ درصد و سهم بخش عمومی برابر با ۴۵٫۳ درصد بوده است. در سال ۱۳۹۳ نیز سهم ارزش‌افزوده بخش خصوصی از کل ارزش‌افزوده ایجاد شده در اقتصاد ایران معادل ۴۷٫۳ درصد و سهم بخش عمومی ۵۲٫۷ درصد بوده است.

 

فایل های پیوستی
طراحی سایت