آرشیو طرح‌های پژوهشی

/پژوهش/طرح‌های پژوهشی/آرشیو طرح‌های پژوهشی

اندازه‌گیری تفاوتهای کیفی برای تعدیل شاخص قیمت کالاها با استفاده از مدل رگرسیونی هدانیک (مورد رایانه‌های شخصی)


  • نویسنده / نویسندگان: مسعود یارمحمدی
  • وضعیت اجرا: پایان یافته
  • تاریخ پایان: مرداد 1382
  • همکاران: حسین میرزایی- حسین خسروی- علیرضا فرهادی کیا- محمد طاهری منزه
  • گروه پژوهشی مسئول: گروه پژوهشی آمارهای اقتصادی
  • واژه های کلیدی: شاخص قیمت، تغییرات کیفی
  • زمان اجرا : مرداد ۱۳۸۱

یکی از مشکلات عمده در محاسبه شاخصهای قیمت، نادیده گرفتن تغییرات کیفی در کالاهای مورد قیمت‌گیری در طول زمان است. این تغییرات کیفی که در نهایت بر روی قیمت کالا ظاهر می‌شود اگر به صورت جزیی و موقت باشد، مشکل فوق با جایگزینی کالای جدید به جای کالای قدیم و محاسبه شاخص قیمت بر اساس کالای جدید برطرف خواهد شد. اما اگر این تغییرات کیفی که معمولا ناشی از پیشرفت تکنولوژیکی در فرایند تولید است به صورت مداوم و چشم‌گیر باشد، با جایگزین کردن مداوم کالاها، سری زمانی قیمت مخدوش می‌گردد. بطور کلی تغییرات کیفی در سبد مصرفی خانوار در خصوص کالاهایی نظیر رایانه‌های شخصی، لوازم صوتی و تصویری، اتومبیل سواری و ... اتفاق می‌افتد. این تغییرات مداوم، محاسبه شاخص قیمت در هر گروه از این گونه کالاها را دچار خطای اندازه‌گیری می‌کند. لذا تفکیک اثرات خالص برای شاخص قیمت می‌تواند در برآورد صحیح سطح قیمتها و اصلاح آن موثر باشد. در این پژوهش اثرات تغییر کیفیت رایانه‌های شخصی بر شاخص قیمت آن با استفاده از مدل رگرسیونی هدانیک مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

فایل های پیوستی
طراحی سایت