بازار کار زنان طی دهههای اخیر دچار تغییرات کمی و کیفی اساسی شده است و به ویژه بعد از انقلاب اسلامی تغییر نگرش به کار زنان در بخشهای مختلف اقتصاد، زمینه حضور بیشتر زنان را در بازار کار فراهم آورده است. امروزه بخش بزرگی از شرکت کنندگان در آزمون ورودی دانشگاهها را زنان تشکیل میدهند و سهم قابل ملاحظهای از مشاغل ایجاد شده در بخشهای عمومی و خصوصی به آنان تعلق دارد. در هر مرحله از توسعه اقتصادی، بازار کار مطابق با نیازها و ضرورتهای آن مرحله شکل میگیرد و بازار کار زنان نیز مستثنی از این واقعیت نیست. همچنین ملاحظه میشود، نرخ مشارکت زنان در دوره مورد بررسی دچار نوسانات زیادی شده و ترکیب نیروی کار عرضه شده توسط زنان از نظر سن، سطح تحصیلات، دستمزد و سطح توسعه مناطق و غیره دچار تحول گردیده است. در عین حال بخش بزرگی از وقت زنان به تولید کالاها و خدمات خانگی اختصاص مییابد که معمولا دستمزدی بابت آن دریافت نمیگردد و در محاسبه تولید ناخالص ملی (GNP) لحاظ نمیشود. با عنایت به مطالب پیش گفته ضرورت مطالعه عمیق توام با بررسی همه جانبه عرضه نیروی کار زنان در منزل و در بازار کار و عوامل موثر بر هر دو بخش جهت شناخت صحیح بازار کار زنان آشکار میگردد. این پژوهش به دنبال بررسی تحولات ایجاد شده در بازار کار زنان و عوامل موثر بر نرخ مشارکت آنان طی چهار دهه اخیر است.