مباحث اخیر در زمینه شاخص قیمت و مازاد مصرفکننده نشان میدهد که شاخص قیمت مصرفکننده CPI در نشان دادن افزایش هزینههای سالیانه افراد (خانوارها) دارای بیشنمایی است. علت آن تغییر رفتار مصرف کنندگان در مقابل تغییر قیمتهای نسبی، است بدین معنی که مصرفکنندگان در واکنش به تغییر قیمتهای نسبی، خریدهایشان را از کالاها و خدمات، تغییر میدهند (البته با نسبتهای متفاوت) درحالی که در محاسبه شاخص CPI این جبران خریدها لحاظ نمیگردد. در نتیجه این جانشینسازی کالاها توسط خانوارها، CPI سریعتر از هزینه زندگی رشد مینماید. تاکنون تمام زمینههای ایجاد تورش (اریب) در CPI مورد شناسایی قرار نگرفته است. اریبی موجود در CPI هرچند کوچک، اثر قابل ملاحظهای در سیاستهای پولی و مالی و سایر متغیرهای کلان اقتصادی بر جای میگذارد. این پژوهش به دنبال شناسایی منابع ایجاد خطا در CPI، اندازهگیری میزان این خطاها و ارایه راهکارهایی جهت اصلاح شاخص CPI به منظور دستیابی به تحلیل واقعیتر از متغیرهای کلان اقتصادی میباشد.